Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Yvonne Engmann
hvilke svampe? (Læst 838 gange) Postet d. 16-03-11 kl. 11:06
Hej

Disse svampe er set helt ned i bunden af Villersø Kær. Voksede på udgåede træer, pil. Hvilken slags er det. Mit eget gæt er fløjsfod, men jeg er ikke sikker.

Hilsen Yvonne

hvilke svampe? (Hej
Disse svampe er set helt ned i bunden af Villersø Kær. Voksede på udgåede træer, pil. Hvilken s)
Foto: yvonne engmann
Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#1 postet d. 16-03-11 kl. 11:21. Emne: hvilke svampe?
et foto til taget fra et andet træ pil

hvilke svampe? (et foto til taget fra et andet træ  pil)
Yvonne Engmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#2 Kommentar postet d. 16-03-11 kl. 11:22. Emne: hvilke svampe?
sidste foto

hvilke svampe? (sidste foto)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 16-03-11 kl. 11:37. Emne: hvilke svampe?
Hej Yvonne

Det øverste eks. må være en Hjælmhat (Galerina) på grund af det hvide slørbælte på stokken, det er nok i gruppen omkring Randbæltet, men kan i dette tilfælde ikke bestemmes uden mikroskopi.

Det næste er formodentlig en gammel Fløjlsfod, mens jeg ikke kan se hvad det sidste er, i begge tilfælde ville et foto af stokken vise om det er den slægt eller ej! Uden at kende værten er det umuligt at bestemme Fløjlsfødder.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#4 Kommentar postet d. 16-03-11 kl. 12:10. Emne: hvilke svampe?
Hej Torbjørn

Jeg har et foto at rod og lameller fra sidste svamp, jeg har også taget et stykke med hjem. Jeg mener at det er pil , for der var mange piltræer i området, ingen hyld.

Desværre er området blevet temmelig blødt at færdes i. Sidste gang jeg var dernede, der hang jeg fast i mudderet. , heldigvis var der nogle grene, så jeg kunne hive mig selv op., men nu har de (metrologerne) jo sagt at det skulle blive koldt igen, så kan jeg måske forsøge igen.

Hilsen Yvonne

hvilke svampe? (Hej Torbjørn
Jeg har et foto at rod og lameller fra sidste svamp, jeg har også taget et stykke med )
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 16-03-11 kl. 12:44. Emne: hvilke svampe?
Tak Yvonne, det sidste foto viser en Østershat, formodentlig Alm. Ø., det er svært at være sikker når eksemplarerne er så unge som her!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#6 Svar postet d. 16-03-11 kl. 13:16. Emne: hvilke svampe?
Vi må have nogle datoer på billederne.

For mig at se er de to øverste billeder Fløjlsfod, måske F. elastica på grund af ret fjerne gule lameller, og voksested på pil, men det kan lige så godt være F. velutipes.

De to nederste må være Alm. Østershat, som kan træffes på pil.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 16-03-11 kl. 13:33. Emne: hvilke svampe?
Erik se lige på stokken af det øverste eks. igen, jeg tror at en af os skal have pudset brillerne

Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#8 Kommentar postet d. 16-03-11 kl. 16:52. Emne: hvilke svampe?
hej

Svampene er set den 13.03.2011

Hilsen Yvonne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator