Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Alfred Pedersen
Barksvamp (Læst 819 gange) Postet d. 17-03-11 kl. 19:55
Fundet på et lille løvtræ. Meget hvid-frynset i kanten. I stor forstørrelse er overfladen hvidprikket. Farven er en mellemting med nr. 53 brungrå og nr. 59 rødgrå i Jens H. Petersens farvekort

Barksvamp (Fundet på et lille løvtræ. Meget hvid-frynset i kanten. I stor forstørrelse er overfladen hvidprikke)
Foto: Alfred Pedersen
Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#1 Kommentar postet d. 17-03-11 kl. 19:59. Emne: Barksvamp
En større udgave

Barksvamp (En større udgave)
Foto: Alfred Pedesen
Klik på billedet for original størrelse (686 x 514)
Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#2 Kommentar postet d. 17-03-11 kl. 20:07. Emne: Barksvamp
Sådan ser en knop ud på det lille løvtræ, som barksvampen sad på, hvis der skulle være nogen, som kan genkende det.

Barksvamp (Sådan ser en knop ud på det lille løvtræ, som barksvampen sad på, hvis der skulle være nogen, som ka)
Foto: Alfred Pedersen
Klik på billedet for original størrelse (1286 x 964)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 17-03-11 kl. 20:15. Emne: Barksvamp
Hej Alfred

Jeg er næsten sikker på at det er Sprækkehinde (Cylindrobasidium evolvens), prøv at sammenligne fotos på - se linket HER og svampeatlas, så kan vi evt. vende tilbage til sagen.

mvh, Torbjørn

Ps. Vi sås desværre ikke på Svampedagen i Aarhus, så jeg må få den anden barksvamp ved lejlighed

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#4 Kommentar postet d. 17-03-11 kl. 20:58. Emne: Barksvamp
Nej, jeg blev desværre forhindret af familiemæssige årsager, men jeg har ikke glemt det Torbjørn. Og jeg har gemt den.

Mvh Alfred

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#5 Svar postet d. 09-06-11 kl. 11:45. Emne: Barksvamp
Hej igen Alfred

Ja, det er en klar Sprækkehinde, se detaljer i den anden tråd. Sporer ca. 8.5 x 5 µm, meget lange basidier og mange oliedråber i hymeniet er mikroskopisk set vigtige karakterer her. Det er en svamp som jeg mener med nogen øvelse kan kendes i felten, det samme gælder i øvrigt Glat Naftalinskind.

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#6 Kommentar postet d. 10-06-11 kl. 00:14. Emne: Barksvamp
Hej Torbjørn

Du skriver i tråden vedr, Glat naftalinskind, at Sprækkehinde er mere laksefarvet. Det ser man tydeligt på mit foto.Men hvis man ser på Jan Vesterholts foto i Danmarks Svampe, så er Sprækkehinde nærmest cremefarvet.

Mvh Alfred

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#7 Svar postet d. 10-06-11 kl. 07:45. Emne: Barksvamp
Ja det er rigtigt, men de ret få gange jeg har set og mikroskoperet Sprækkehinde har den været let laksefarvet; så det må være en del af variationen (Jan skriver dog; "whitish, cream to sordid ochraceous" i Nordic Macromycetes), hvilket passer med hans billede men mindre godt med dine eks. og min erfaring. Uanset denne variation så synes jeg at den brede hvidfiltede rand er interessant som kendetegn - med mindre den er ligeså variabel

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#8 Kommentar postet d. 10-06-11 kl. 08:29. Emne: Barksvamp
Tak for dit morgensvar Torbjørn.

Mvh Alfred

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator