Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Koch
Hvilken svamp?? (Læst 1203 gange) Postet d. 24-10-06 kl. 09:27
I går fandt jeg denne svamp, som er 16 cm i diameter. Ved siden af stod en lignende (endnu større), som godt kunne se ud som om, der var spist af den (se billede i ny tråd). Hvilken svamp er det??

Hvilken svamp?? (I går fandt jeg denne svamp, som er 16 cm i diameter. Ved siden af stod en lignende (endnu større), )
Foto: Erik Koch
Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 postet d. 24-10-06 kl. 09:42. Emne: Hvilken svamp??
Det er et flot eksemplar af Gyldengrå Munkehat (Melanoleuca cognata), som netop er fremme nu her sidst på sæsonen.

Fint, hvis du kan lægge billedet i Galleriet!

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Erik Koch
#2 postet d. 24-10-06 kl. 10:03. Emne: Hvilken svamp??
Tak for et (som altid) lynhurtigt svar Poul Evald.

Jeg lægger billedet i galleriet i morgen, da jeg åbenbart ikke kan få lov i dag.

M.v.h.

Erik

Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 postet d. 24-10-06 kl. 10:05. Emne: Hvilken svamp??
Jeg vil ikke være med til Gyldengrå Munkehat. Det er svært at se stoklængden på billedet, men den virker kortstokket. I så fald er det Kortstokket Munkehat, Melanoleuca brevipes. Hvis langstokket er det Sorthvid Munkehat, M. melaleuca.

mvh

Ole

Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 postet d. 24-10-06 kl. 10:26. Emne: Hvilken svamp??
Gyldengrå Munkehat kan have meget variabel stoklængde, men den lille pukkel er ret karakteristisk. Jeg synes heller ikke de andre nævnte plejer at blive så store.

Men vi må så sige, at sagen ikke er afgjort før vi har set stokken.

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 postet d. 24-10-06 kl. 10:26. Emne: Hvilken svamp??
Gyldengrå Munkehat kan have meget variabel stoklængde, men den lille pukkel er ret karakteristisk. Jeg synes heller ikke de andre nævnte plejer at blive så store.

Men vi må så sige, at sagen ikke er afgjort før vi har set stokken.

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Erik Koch
#6 postet d. 24-10-06 kl. 10:33. Emne: Hvilken svamp??
Jeg vil straks måle stokken, når jeg kommer hjem. Det er nok bedst at være sikker, inden jeg lægger billedet i galleriet.

Jeg vender tilbage i morgen.

M.v.h.

Erik

Kommentér

Ole B. Lyshede
#7 postet d. 24-10-06 kl. 10:46. Emne: Hvilken svamp??
Med den farve kan det ikke være Gyldengrå M.

Kommentér

Benny Steen Larsen
#8 postet d. 24-10-06 kl. 17:52. Emne: Hvilken svamp??
Det ville være rart med et nærbillede af stokken, for Stribestokket Munkehat (Melanoleuca grammopodia) er også en mulighed, selv om årstiden måske er forkert - den kan blive meget stor.

Kommentér

Erik Rald
#9 postet d. 24-10-06 kl. 18:10. Emne: Hvilken svamp??
Med den farve på lameller og hat kan det ikke være Gyldengrå Munkehat. Almindelig Munkehat, Kortstokket Munkehat og Stribestokket Munkehat kan ikke udelukkes.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator