Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Birgitte Windfeld-Hansen
albino kantereller ? (Læst 2920 gange) Postet d. 24-10-06 kl. 12:45
fandt disse meget lyse kantereller, men er blevet i tvivl om det er kantereller, den eneste forskel er farven . min mand holder på det er kantereller bare at de er lyse , hvad mener i ?

MVh

Birgitte

albino kantereller ? (fandt disse meget lyse kantereller, men er blevet i tvivl om det er kantereller, den eneste forskel )
Foto: Birgitte Windfeld-Hansen
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 24-10-06 kl. 13:52. Emne: albino kantereller ?
Det er Bleg kantarel (Cantharellus pallens) du har fundet, de kan bruges som alm. kantareller og er vel i grunden kun en variation skulle jeg tro.

Kommentér

Michael Filtenborg
#2 postet d. 24-10-06 kl. 14:49. Emne: albino kantereller ?
Den er anerkendt osm selvstændig art Margaretha så det har eksperterne nok vurderet at det ikke er.

Kommentér

Birgitte Windfeld-Hansen
#3 postet d. 24-10-06 kl. 14:50. Emne: albino kantereller ?
tak for et hurtig svar

de kommer med i gryden i aften .

MVH

Birgitte

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 24-10-06 kl. 14:56. Emne: albino kantereller ?
Det er nok det samme som med Ametyst-kantarellen, den har jeg også set i ældre bøger som en variation, men nu står den som en selvstændig art.

Kommentér

Michael Filtenborg
#5 postet d. 24-10-06 kl. 15:04. Emne: albino kantereller ?
Ja det er rigtigt, at de i ældre bøger er én art hehe. Har også en del bøger hvor de er beskrevet som variation, men det er jo nye tider for svampene i disse år, og vi er langt fra

færdig!

Der er et par "rodekasser" i familietræet som skal rydes op. Jeg vil gætte på at poresvampene får et par delinger i nye ordner og at en del har skiftet orden inden for de næste 15 år.

Kommentér

Erik Rald
#6 postet d. 24-10-06 kl. 18:36. Emne: albino kantereller ?
Det er ikke Bleg Kantarel (Cantharellus pallens). Denne art er lysere gullig end Almindelig Kantarel og bliver rustbrun, hvor den såres. Din svamp er næsten helt hvid. Det er en farveløs varietet af Almindelig Kantarel, kendt siden mykologiens grundlæggelse som Cantharellus cibarius var. pallens. Eksperternes mening er, at der ikke er tale om en selvstændig art. Jeg kender selv fire steder, hvor den kommer hvert år på samme sted.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 postet d. 24-10-06 kl. 18:44. Emne: albino kantereller ?
Så fik vi det opklaret.M.a.o. en form for albinisme som Birgitte spørger om.

Sig mig, er det det samme med indigorørhattene med gul hat? Nogle steder registreres de som var. junquilleus, andre gange som B. junquilleus og hvordan ser man forskel?

Jeg har nemlig en lokalitet, hvor de er ret almindelige, både net- og punktstokkede.

Kommentér

Birgitte Windfeld-Hansen
#8 postet d. 24-10-06 kl. 19:47. Emne: albino kantereller ?
hej Erik du har ret, min lyse kantarel bliver ikke rustbrun hvor den såres .

Fakta er at jeg ikke finde noget om den i nogen af de bøger jeg har, og så bliver man jo lidt usikker , og så er det jo rart at der er et sted hvor man kan spørge .

Margaretha jeg glad for at du bringer den "gule indigo rørhat" på bane , for den er jeg også faldet over, har dog ikke nogle ordenlig billeder hvor man kan se hvor gul den er. Jeg endte med at lade dem stå, tog en enkelt med hjem for at fotografere, men som sagt den gule farve kom ikke rigtig frem .

MVH

Birgitte

Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 postet d. 24-10-06 kl. 20:07. Emne: albino kantereller ?
Sådan ser de ud som "voksne", som unge helt lysegule.

albino kantereller ? (Sådan ser de ud som "voksne", som unge helt lysegule.)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator