Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Udenlandsk natur -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Gønget
Slange Uganda (Læst 2897 gange) Postet d. 03-04-11 kl. 13:57
Kan den bestemmes?

Uganda, primitiv slangepark nær Entebbe marts 2011. Slangen er fra nærområdet.

Med venlig hilsen

Hans G

Slange Uganda (Kan den bestemmes?
Uganda, primitiv slangepark nær Entebbe marts 2011. Slangen er fra nærområdet.
)
Foto: Gustav Gønget
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe

Svaraktivitet:

(521)
#1 Svar postet d. 03-04-11 kl. 14:53. Emne: Slange Uganda
Hej Hans.

Det er en kobra. Men ud fra billedet er jeg usikker på, hvilken art det er. Er billedet godt nok (dvs. skarpt nok) til, at I kan lave et forstørret udsnit af den nedre øjenregion og skællene mellem øje og mund?

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Hans Gønget
#2 Kommentar postet d. 03-04-11 kl. 15:28. Emne: Slange Uganda
Hej Henrik,

Foreløbig tak. Jeg får Gustav til at forstørre øjenregionen. Han har flere fotos.

Venlig hilsen

Hans

Besvar | Kommentér

Hans Gønget
#3 Kommentar postet d. 03-04-11 kl. 17:04. Emne: Slange Uganda
Hej Henrik,

Her kommer Gustavs forstørrelse af øjenregionen.

Samtidig sender Gustav en STOR TAK for alle dine bestemmelser.

Venlig hilsen

Hans

Slange Uganda (Hej Henrik,

Her kommer Gustavs forstørrelse af øjenregionen.

Samtidig sender Gustav en STOR TA)
Hans Gønget har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe

Svaraktivitet:

(521)
#4 Svar postet d. 03-04-11 kl. 17:49. Emne: Slange Uganda
Udmærket billede! Jeg havde håbet, at det ville gøre identifikationen enklere, men det var nu ikke helt tilfældet!!

Med dette udmærkede billede kan vi udelukke Naja haje (Ægyptisk Kobra) og N. melanoleuca (Skovkobra). Og pga. den dystre farve kan vi også udelukke N. pallida (Østlig Rød Spyttekobra).

Men der er to muligheder tilbage: N. nigricollis (Sorthalset Spyttekobra) og N. mossambica (Mozambiquisk Spyttekobra), men jeg mener ikke, at vi kan afgøre det spørgsmål ud fra dette billede. Hvis der var/er et billede af slangen, hvor den har rejst hovedet og den forreste del af kroppen op, så vi kunne se dens strube, så ville det nok være muligt.

Venligst

Henrik Bringsøe

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard

Svaraktivitet:

(355)
#5 Svar postet d. 04-04-11 kl. 02:34. Emne: Slange Uganda
Jeg synes ikke, det ligner en kobra, men hælder mere til en snog af en art, men svaret falder ikke nemt, da billedet ikke er optimalt (beklager, Hans!). De svage indikationer på et mønster, man kan se, mener jeg peger mere i retning af en snog end en kobra, selv om jeg ikke kan komme med et klart forslag. Jeg synes også, at øjet er lige lovligt stort for en kobra, men der kan selvfølgeligt have været tale om et ungdyr?

Iøvrigt er hverken Naja pallida eller N. mossambica registreret i Uganda, så hvis Henrik alligevel har ret i, at det er en kobra, må det være N. nigricollis, men jeg er skeptisk.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#6 Kommentar postet d. 04-04-11 kl. 07:24. Emne: Slange Uganda
Det er nok N. nigricollis, som - så vidt jeg ved - godt kan have sådanne tværbånd. Det er meget variabel. Jeg ville ikke udelukke N. mossambica, selv om vi skal et stykke ned i Tanzania for at finde den. I zoo-verdenen, som stedet vel må tilhører, kan der nok godt ske en del handel og transport over grænsen til nabolandene?

Jeg kan ikke se, at slangen skulle passe på nogen snog.

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#7 Kommentar postet d. 04-04-11 kl. 09:54. Emne: Slange Uganda
Hmmm, det er nok alligevel en snog, nemlig en velvoksen Toxicodryas (tidl. Boiga) blandingii. Den er furetandet.

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Hans Gønget
#8 Kommentar postet d. 04-04-11 kl. 11:31. Emne: Slange Uganda
Jeg accepterer så snogen Toxicodryas blandingii.

Mange tak til jer begge.

Hans

Besvar | Kommentér

Rune Midtgaard

Svaraktivitet:

(355)
#9 Svar postet d. 04-04-11 kl. 14:52. Emne: Slange Uganda
Toxicodryas blandingi (=Boiga b.) ser ud til at være et rigtigt godt bud, selv om jeg tøver med at lægge hovedet på blokken. Har du evt. et foto taget på lidt større afstand, så vi ser mønstret lidt bedre?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator