Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Klaus Schak Laursen
Valg af objektiv (Læst 2008 gange) Postet d. 04-04-11 kl. 20:09
Hej jeg håber der er nogen herinde der kan hjælpe mig.

Jeg er lige blevet den glade ejer af et nikon d7000.

Efter et par års fotografering med ultrazoom fik jeg mod på mere.

Nu mangler jeg bare det rigtige objektiv, fotografere hovedsageligt fugle. Jeg har haft kigget på sigma 150-500 og nikons egen 80-400. Er der nogen der har erfaringer med disse eller en hel tredje og kan anbefale eller fraråde købet af en sådan en.

vh klaus

Besvar | Kommentér

Peter Kristensen

Svaraktivitet:

(10)
#1 Svar postet d. 04-04-11 kl. 21:33. Emne: Valg af objektiv
Med fare for at få hug for mit svar, vil jeg fraråde Sigma''en. Jeg har selv haft en og den er ikke skarp nok. Da jeg er Canonmand kender jeg ikke meget til Nikons objektiver, men da det mest er fugle du vil fotografere ville jeg gå efter en 400 mm eller 300 mm + 1.4x converter. I Canon regi er combo''en meget brugt. Og populær. Jeg ville i alt fald gå efter Nikons fast brændvidde objektiver.

Mvh. Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(15)
#2 Svar postet d. 04-04-11 kl. 21:42. Emne: Valg af objektiv
Hej Klaus, jeg er enig med Peter i ikke at vælge sigma. Prøv at kigge lidt på Lars Krogs flotte billeder der vist alle er taget med nikons 300 mm. - se linket HER

Vh. Thomas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad
#3 Kommentar postet d. 04-04-11 kl. 22:40. Emne: Valg af objektiv
Også en mulighed: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Klaus Schak Laursen
#4 Kommentar postet d. 05-04-11 kl. 19:26. Emne: Valg af objektiv
Tak for jeres svar, jeg har idag købt en brugt Nikon 80-400mm. Nu skal det bare lige blive godt vejr igen- og så skal den ud og prøves af.

Så må næste mål være et objektiv med fast brændevidde.

Hmmm..jeg tror dette er en hobby der kan gribe om sig.

Men mange tak for jeres kommentarer.

vh klaus

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(9)
#5 Svar postet d. 05-04-11 kl. 19:32. Emne: Valg af objektiv
Hvis det er Steens, du har købt, så er det fint. Det er en fin pris for forholdsvist nyt eksemplar. Det er ikke verdens bedste linse (har den selv), men decideret dårlig er den nu heller ikke. Når/hvis du får lyst og råd til en opgradering, kan du sikkert sælge den uden tab .

Besvar | Kommentér

Bent Gravesen
#6 Kommentar postet d. 05-04-11 kl. 20:16. Emne: Valg af objektiv
Tillyke med købet, som Jan siger, det er ikke verdens bedste linse, jeg har den så også selv. Til fugle skal du køre den manuelt og hvis du får den ud på de 400 mmm. så skru lige lidt tilbage, den halter på de 400mm men ellers en fin optik. Jeg bruger den meget til børn, portræt osv men i naturen skal du bruge den manuelt og det virker, så dum er den jo heller ikke, dejlig linse. Alternativet er skisme mange penge. Prøv den manuelt, det er ikke svært. Du bliver glad for den.

Jeg er glad for min, og Jan´s er jo ikke til salg.

Besvar | Kommentér

Ole Agerbæk Sørensen
#7 Svar postet d. 05-04-11 kl. 21:18. Emne: Valg af objektiv
Jeg har lige købt nikons 300 bl. 4 og har den interessante oplevelse, at den kan holde bl. 4 med en 1,4 teleconverter på. Alle mine andre objektiver, både 1,4''erne og 2,8''erne mister en blænde, det troede jeg faktisk ikke var muligt.

Det er en Kenko-converter.

Andre der har lignende oplevelse?

300''eren tegner, som alle andre også har erfaring med, fantastisk skarpt, også med converter på. Men med en elendig fod til stativ.

Hilsen

Ole

Besvar | Kommentér

Erland Nielsen
#8 Kommentar postet d. 05-04-11 kl. 21:24. Emne: Valg af objektiv
Ole, prøv at fotografere med blændeprioritet (eller bare lysmål) den samme lyse væg, og du vil sikkert se at lukkertiden bliver den dobbelte med 1,4 konverteren end uden.

Det du vel oplever er at kamerahuset ikke ser konverteren ?

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad
#9 Kommentar postet d. 05-04-11 kl. 21:29. Emne: Valg af objektiv
Bare rolig - det skyldes ikke trylleri eller et basalt brud med fysikkens love, men sjusk ved designet af elektronikken i telekonverteren:

Kenko-telekonvertere (bortset fra de nyeste modeller) er af typen "non-reporting", der sender objektivets EXIF-data om bl.a. brændvidde og blænde direkte igennem sig til kameraet UDEN at tilføje den korrekte info om sig selv. Derfor kender kameraet kun de EXIF-data, der kommer fra objektivet (i.e. at det fortsat er fx 300 mm bl. 4), selvom det med 1,4x telekonverter reelt er og bliver 420 mm brændvidde og bl. 5,6.

De nyeste Kenko-modeller er nu blevet mere informative, så de tilføjer deres egne data til objektivets data.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator