Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Alfred Pedersen
35 ens brune lamelsvampe (Læst 2388 gange) Postet d. 18-04-11 kl. 23:19
Set på en sandet græsplæne i Nordjylland i dag. Kan det være andet en silkeglinsende rødblad? Jan Vesterholts beskrivelse side 251 i Danmarks Svampe 2004 passer smukt. Den brune, silkefibrede, hygrofane hat med den lille papil o.s.v. se fotos. Største størrelse. Hat 3,5 cm bred. Stok 4 x 0,3 cm. Svampene stod ret samlet.

35 ens brune lamelsvampe (Set på en sandet græsplæne i Nordjylland i dag. Kan det være andet en silkeglinsende rødblad? Jan Ve)
Foto: Alfred Pedersen
Klik på billedet for original størrelse (689 x 516)
Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#1 Kommentar postet d. 18-04-11 kl. 23:20. Emne: 35 ens brune lamelsvampe
lameller

35 ens brune lamelsvampe (lameller)
Alfred Pedersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#2 Kommentar postet d. 18-04-11 kl. 23:21. Emne: 35 ens brune lamelsvampe
En del af flokken

35 ens brune lamelsvampe (En del af flokken)
Alfred Pedersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 19-04-11 kl. 07:07. Emne: 35 ens brune lamelsvampe
Hej Alfred

Det er den forkerte årstid for Silkeglinsende Rødblad; men det er måske Vår-Rødblad, hatten er dog mere filtet end det jeg så forleden hos denne art. Lugt / smag er også afgørende for at få held ud af at mikroskopere den!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#4 Kommentar postet d. 19-04-11 kl. 09:29. Emne: 35 ens brune lamelsvampe
Torbjørn, du skriver, at det er den forkerte årstid for silkeglinsende rødblad. Hvor skriver Jan Vesterholt så, at den findes i græs fra april?

Mvh Alfred

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 19-04-11 kl. 09:41. Emne: 35 ens brune lamelsvampe
Undskyld Alfred at jeg ikke checkede Danmarks Svampe, jeg var så sikker på at det ikke kunne være Silkeglinsende Rødblad

Tilstedeværelse / fravær af mellugt er dog stadig en ret afgørende forudsætning for at mikroskopien giver et sikkert resultat.

Jeg vedlægger et foto af Vår-Rødblad til sammenligning (foto. Niels V. Mogensen, (Grathe Hede i Kompedal plantage, 15.04.2011).

mvh, Torbjørn

35 ens brune lamelsvampe (Undskyld Alfred at jeg ikke checkede Danmarks Svampe, jeg var så sikker på at det ikke kunne være Si)
Torbjørn Borgen har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#6 Kommentar postet d. 19-04-11 kl. 14:18. Emne: 35 ens brune lamelsvampe
Nu har jeg haft ikke-forkølede familiemedlemmer til at lugte til den: den lugter ikke af mel.

Tak for det tilsendte foto af vår-rødblad. Ejeren af græsplænen med de 35 svampe siger, at hattene var mørkere for et par dage siden. Det stemmer hent overens med det billede, du har vedlagt. Jeg har også sammenlignet med andre fotos af vår-rødblad, så jeg er ikke i tvivl mere: det er en vår-rødblad.

Mvh Alfred

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 19-04-11 kl. 15:27. Emne: 35 ens brune lamelsvampe
Jeg er stadig i tvivl Alfred! - især på grund af den noget fibrede hat, jeg må hellere se et tørret eks. ved lejlighed (f. eks. på Svampeforeningsturen til Kompedal i slutningen af måneden), du kan også forsøge om Jacob & Thomas vil sige god for den på Svampeatlas ud fra dit foto.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#8 Kommentar postet d. 19-04-11 kl. 19:01. Emne: 35 ens brune lamelsvampe
Torbjørn, jeg ville meget gerne have været med på Kompedalturen, men der er desværre kommet en 50 år fødselsdag i Nordjylland i vejen.(Og til forårsmødet var det en 70 års fødselsdag ) Jeg sender et eksemplar til Thomas Læssøe.

Mvh, Alfred

Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#9 Kommentar postet d. 05-05-11 kl. 23:51. Emne: 35 ens brune lamelsvampe
Ja, Torbjørn. Du havde ret endnu engang Thomas Læssøe har bestemt den til Vår-Rødblad

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator