Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
16. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Lund
Skov-viol? (Læst 584 gange) Postet d. 24-04-11 kl. 18:07
Er det rigtigt? Sporen er mørkt blåviolet, synes jeg. Fra skov i dag.

Inger

Skov-viol? (Er det rigtigt? Sporen er mørkt blåviolet, synes jeg. Fra skov i dag.
Inger)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(2977)
#1 Svar postet d. 24-04-11 kl. 18:15. Emne: Skov-viol?
det bør være Skov-Viol, da saftmærkerne langt fra når ud til randen af kronbladet, og da bladene synes glatte

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Inger Lund
#2 Kommentar postet d. 24-04-11 kl. 18:21. Emne: Skov-viol?
Saftmærker, hvad er det? Sådan nogle har jeg godt nok aldrig hørt om før. De to kendetegn, du nævner, står slet ikke i NNF, og så kan man jo slet ingenting finde ud af, og det er rent held, når man rammer rigtigt

Men mange tak for hjælpen.

Inger

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(2977)
#3 Svar postet d. 26-04-11 kl. 13:25. Emne: Skov-viol?
hej Inger

da Bernt Løjtnant i sin tid oversatte den svenske originaltekst til dansk i 1. udgaven af NNF (=SNF), lagde han vægt på, at karakterer, der kunne ses på tegningerne, ikke nødvendigvis også blev beskrevet i teksten til hver art!

og NNF er forresten en billedbog (omend en fantastisk én af slagsen), men ikke en bestemmelsesbog, siger skolemesteren!!

nå, spøg til side: saftmærkerne er de (anderledes end det øvrige kronblad) farvede nerver på det sporebærende kronblad, og hos Skov-Viol når nerverne ALDRIG ud til randen af kronbladet, hvad de derimod (næsten) gør hos den meget lignende Krat-Viol, hvor nerverne normalt også er kraftigere

saftmærkerne skal vel lede insekter til evt. nektar i sporen, idet violer siges at have insektbestøvning

her er det så mig, der kommer med et spørgsmål, for hvor tit ser man lige insekter i violer (Skov-Viol oa. arter)?

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#4 Kommentar postet d. 27-04-11 kl. 12:17. Emne: Skov-viol?
Mange tak for dine uddybende kommentarer. Nu har jeg gjort mig lidt mere umage og set grundigt efter i Rostrup. Dermed kan jeg identificere violen udfra de glatte blade og sporen, der har samme farve som kronen. Men der står ikke et ord om saftmærker - heller ikke i formlæren foran. Men udtrykket er brugt i Plantelivet af Abrahamsen, Bôcher og Larsen, som jeg har læst for mange år siden. Derfor burde jeg selvfølgelig kende det.

Men det er lidt en skam, at det ikke er mere almindeligt, når det kan bruges som skillekarakter.

Insekter i violer? Jo, jeg mener bestemt jeg har set insekter i mine Marts-violer, humlefluer og humlebier. Og her et billede fra sidste år med en Aurora i en ikke-identificeret viol (Krat-viol?, hvidlig spore?)

Inger

Skov-viol? (Mange tak for dine uddybende kommentarer. Nu har jeg gjort mig lidt mere umage og set grundigt efter)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator