Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Marie Henne Pedersen
Hvilken krybende grøn plante på sur sandjord? (Læst 801 gange) Postet d. 24-04-11 kl. 21:28
Jeg opdagede denne liden grønne plante på sandskråning til okkersø.

Kan nogen hjælpe med id. Er det noget ulvefod-noget?

Anne Marie

Hvilken krybende grøn plante på sur sandjord? (Jeg opdagede denne liden grønne plante på sandskråning til okkersø.
Kan nogen hjælpe med id. Er det)
Foto: Per Lund Pedersen
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(296)
#1 Svar postet d. 24-04-11 kl. 21:31. Emne: Hvilken krybende grøn plante på sur sandjord?
Sandskrånng til okkersø??

Altså fugtigt tidvis oversvømmet??!!

Ja, det er Liden Ulvefod

Fint fund.

Mvh Lars Jørgen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

#2 Kommentar postet d. 24-04-11 kl. 21:50. Emne: Hvilken krybende grøn plante på sur sandjord?
Sandbrinkerne omkring okkersøen bliver ikke oversvømmet, men der presses vand ud fra de bagvedliggende marker. Især om vinteren. Søen er gravet i 2003 for at fange okkeret fra dræn og grøfter. Og det virker! Skrænterne lader vi selv gro til, så der dukker spændende planter op efterhånden.

Gad vide hvor den kommer fra? Vi har ellers ikke ulvefod i området Morre ved Holstebro.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#3 Kommentar postet d. 24-04-11 kl. 21:54. Emne: Hvilken krybende grøn plante på sur sandjord?
Fugtigt, næringsfattigt, (sur) sandbund er typisk voksested for Liden Ulvefod.

Oprindelsen kender jeg ikke, men jeg tror at mange planter (inkl. sporeplanter) har en ganske god spredningsevne.

Mvh Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

#4 Kommentar postet d. 25-04-11 kl. 08:49. Emne: Hvilken krybende grøn plante på sur sandjord?
Tak for hjælpen. Vil prøve at få et bedre foto i dag.

Anne Marie

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator