Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Yvonne Engmann
anemone? (Læst 1136 gange) Postet d. 27-04-11 kl. 18:25
Hej

Jeg har set en del anemoner i skovene i Villersø Kær. Hovedparten er hvide, men der er også nogle "lyserøde" anemoner. Er der nogen speciel grund til at de er "lyserøde"?

Hilsen Yvonne

anemone? (Hej
Jeg har set en del anemoner i skovene i Villersø Kær. Hovedparten er hvide, men der er også nog)
Foto: yvonne engmann
Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#1 Kommentar postet d. 27-04-11 kl. 18:26. Emne: anemone?
nå ja jeg går ud fra at det er en slags anemone.

anemone? (nå ja jeg går ud fra at det er en slags anemone.)
Yvonne Engmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(1048)
#2 Svar postet d. 27-04-11 kl. 18:46. Emne: anemone?
det er ganske alm. hvid anemone. Hvorfor nogle bliver rosa ved jeg ikke

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6831)
#3 Svar postet d. 27-04-11 kl. 21:50. Emne: anemone?
Hvid Anemone danner kloner. Når man synes, at der er mange, er der oftest kun en eller to planter, da de har vandret underjordisk jordstængel. Hvorfor der er farvenuancer, kan jeg ikke lige udrede, men Hvid Anemone har gerne dårlig frugtsætning af denne grund. Der er jo tale om selvbestøvning, når blomsterne i klonen bestøves.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Yvonne Engmann
#4 Kommentar postet d. 28-04-11 kl. 10:33. Emne: anemone?
Hej

Tak for svarene.

Hilsen Yvonne

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(251)
#5 Svar postet d. 29-04-11 kl. 10:59. Emne: anemone?
Jeg har troet at de røde anemoner var et resultat af solskoldning. Det virker som om de først bliver røde når de har stået nogle dage med fuld sol. Er der andre som har gjort lignende iagttagelser

Besvar | Kommentér

Mats H. G. Gustafsson

Svaraktivitet:

(870)
#6 Svar postet d. 30-04-11 kl. 02:33. Emne: anemone?
Hvid anemone er jo, som Ole skriver, klondannere, og jeg synes blomsterfarven plejer at väre konstant indenfor en bestand (som svarer til en klon i mange tilfälde). Nogle kloner er rent hvide, andre lyseröde - de danner lidt mere anthocyan isär hen mod slutningen af blomstringen. Det er altså tale om genetisk variation, en egenskab blandt mange andre som er variabel indenfor arten. Jeg har ikke nogen ide om hvilke konsekvenserne er for bestöveraktivitet etc. Jeg har ikke bemärket nogen sammenhäng med voksested (f.eks. lyst eller mörkt) og blomsterfarve - men det er jo meget almindeligt at diverse andre planter bliver röde i de vegetative dele som en reaktion på stärkt lys.

vh,

Mats

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator