Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fisk -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Jørgen Grønbjerg
Guldfisk in natura (Læst 1914 gange) Postet d. 27-04-11 kl. 23:24
Jeg har i dag under besøg ved søen, der ligger ved Pælebjerg på Fanø (Esbjerg Kommune) via hjælp fra et par unge turister (et par tyske knægte i 7-10 års alderen, der gjorde mig opmærksom på det) set 6-8 stk. GULDFISK i nævnte sø.

Naturligvis er de udsatte - både på den ene og den anden vis - men jeg vil gerne inddatere dem i Naturbasen, hvilket ikke lader sig gøre under navnet "Guldfisk".

Man hvad kaldes arten/slagsen/fisken også (altså hvilket synonym benyttes her på F&N)?? Ved nogen af de læsende ictyloger (er det ikke ca. sådan fikse fiskekloge folk hedder?) noget om dette. Eller skal der spørges i et andet forum??

Med beredvillige hilsner Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen

Svaraktivitet:

(6)
#1 Svar postet d. 28-04-11 kl. 08:36. Emne: Guldfisk in natura
Hej,

På F&N går de under navnet Sølvkaruds (Carassius auratus).

mvh MH

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#2 Kommentar postet d. 28-04-11 kl. 08:46. Emne: Guldfisk in natura
Under Sølvkaruds burde vi nok inkludere Guldfisk under "Dansk synonym". Kunne det ikke være på sin plads?

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(5)
#3 Svar postet d. 28-04-11 kl. 08:48. Emne: Guldfisk in natura
Hvad er der af nogenlunde miljøvenlige og realistiske muligheder for at komme af med dem på?

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(5)
#4 Svar postet d. 28-04-11 kl. 08:48. Emne: Guldfisk in natura
Hvad er der af nogenlunde miljøvenlige og realistiske muligheder for at komme af med dem på?

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#5 Kommentar postet d. 28-04-11 kl. 10:21. Emne: Guldfisk in natura
Tak for svaret, Mogens

Henrik: godt forslag, jeg kunne jo netop ikke finde den ved søgning på "Guldfisk"

Poul Evald: Hmmmm..... Kan de medes og grilles??

Mvh /LJ

Ift. fiskene: Der var for resten ærgerligt lidt invertebrat-liv i søen (fandt Vandrøver, Skorpiontæge, 2 arter gulsmedenymfer og ikke meget mere......), men måske skulle jeg blot "trawle" noget længere tid........... Det må blive næste gang.

Besvar | Kommentér

Thorke Østergaard

Svaraktivitet:

(341)
#6 Svar postet d. 28-04-11 kl. 13:36. Emne: Guldfisk in natura
Hej Lars Jørgen

Det staves "ichthyolog", du var kun et par "h''er" fra

Som en sådan har jeg givet min mening ang. navne og synonymer for Carassius arter i Henriks tråd - se linket HER

Alt efter søens størrelse og dybde, er guldfiskene relativt nemme at fange med net eller stang, så længe de er nyudsatte. Farven gør dem ret nemme at spotte.

Man kan naturligvis håbe på hjælp fra hejre og skarv, der også nemt kan se de neonfarvede fisk, men de skal i al fald fiskes op hurtigst muligt: Hvis de når at yngle er de store mængder (ofte naturfarvede) afkom umulige at slippe af med igen uden brug af gift, dynamit og/eller udtørring

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#7 Kommentar postet d. 28-04-11 kl. 13:39. Emne: Guldfisk in natura
Det er min erfaring, at det kan være pokkers svært at udrydde guldfisk. Mest effektivt er det nok at tømme vandhullet en kold vinterdag, hvor mudderet fryser helt umiddelbart efter tømningen. Men der må ikke være frit vand bagefter!

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Jakob Damgaard
#8 Kommentar postet d. 03-05-11 kl. 08:16. Emne: Guldfisk in natura
Jeg fandt søskøjteløber på søen ved Pælebjerg sidste år.

Mvh

Jakob

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#9 Kommentar postet d. 03-05-11 kl. 19:52. Emne: Guldfisk in natura
Ad # 8):

Mvh /LJ

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator