Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Clausager
Forekomst af vilde tulipaner ? (Læst 4766 gange) Postet d. 28-04-11 kl. 21:32
Jeg kommer en del på egnen ved Tønder, hvor der i vejkanterne ses store forekomster af hvad der må være vilde gule tulipaner. Der er især mange ved Dyrhus. Jeg har aldrig set disse tulipaner andre steder i landet. Mon der ligger en speciel historie til grund for forekomsten ?

Mvh.

Peter

Besvar | Kommentér

Eva Olsen

Svaraktivitet:

(1048)
#1 Svar postet d. 28-04-11 kl. 21:53. Emne: Forekomst af vilde tulipaner ?
jeg ved ikke om der er en speciel historie omkring Dyrhus. Hvor den findes, findes den ofte i store mængder, da den breder sig villigt, når den kan lide voksestedet

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1438)
#2 Svar postet d. 28-04-11 kl. 21:57. Emne: Forekomst af vilde tulipaner ?
Det er vildformen til den dyrkede tulipan, som også har været (bliver?) dyrket, som har forvildet sig fra dyrkning. Den er ikke helt almindelig, men findes nogle steder, f.eks. ved gamle klostre, herregårde, præstegårdshaver o.s.v.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1438)
#3 Svar postet d. 28-04-11 kl. 21:57. Emne: Forekomst af vilde tulipaner ?
Det er vildformen til den dyrkede tulipan, som også har været (bliver?) dyrket, som har forvildet sig fra dyrkning. Den er ikke helt almindelig, men findes nogle steder, f.eks. ved gamle klostre, herregårde, præstegårdshaver o.s.v.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#4 Kommentar postet d. 28-04-11 kl. 22:23. Emne: Forekomst af vilde tulipaner ?
Som Eva skriver breder de Vilde Tulipaner sig villigt,jeg tog for nogle år siden nogle stykker hjem i haven,og de breder sig, hvis ikke de bliver holdt nede,men de er egentlig flotte.

Jeg tror de er tilført sammen med jord da amtets vejvæsen for år tilbage regulerede kørebane og rabatter langs Dyrhusvej. De findes også i vejrabatter syd for Draved Skov og flere andre steder her i området.

Per

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(6838)
#5 Svar postet d. 28-04-11 kl. 22:45. Emne: Forekomst af vilde tulipaner ?
Meget kendt fra Bornholm.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Taudal Poulsen

Svaraktivitet:

(3942)
#6 Svar postet d. 28-04-11 kl. 23:17. Emne: Forekomst af vilde tulipaner ?
Ja, !

set den 15. maj, 1969 netop på Bornholm !

Per

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Thomassen
#7 Kommentar postet d. 29-04-11 kl. 11:17. Emne: Forekomst af vilde tulipaner ?
Der må et billede til som viser de mange Vilde Tulipaner ved Dyrhus syd for Tønder som Peter har bemærket.

Idag hvor det blæser fra øst vender de alle hovedet mod vest.

Per

Forekomst af vilde tulipaner ? (Der må et billede til som viser de mange Vilde Tulipaner ved Dyrhus syd for Tønder som Peter har bem)
Foto: Per Thomassen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Peter Clausager
#8 Kommentar postet d. 29-04-11 kl. 17:01. Emne: Forekomst af vilde tulipaner ?
Tak for billeddokumentationen, Per. De lyser bemærkelsesværdigt op når man kører rundt i de smukke landskaber.

Mvh.

Peter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator