Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Jørgen Grønbjerg
Stødsvamp?? (Læst 728 gange) Postet d. 01-05-11 kl. 22:50
Jeg er ikke sikker på ID af disse ca. 5-6 cm høje frugtlegemer. De vokser på stød af UID løvfældende busk (ikke Ahorn!) i have i Vrads (Silkeborg Kommune) og er set 1/5-2011.

Er sikker ID muligt ud fra dette foto??

Mvh Lars Jørgen

Stødsvamp?? (Jeg er ikke sikker på ID af disse ca. 5-6 cm høje frugtlegemer. De vokser på stød af UID løvfældende)
Foto: LJG
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#1 Svar postet d. 02-05-11 kl. 08:34. Emne: Stødsvamp??
Ja, det må det være. Den kønnede generation. Den ukønnede, der er ret hvid, støver af konidiesporer, når man knipser til den.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3017)
#2 Svar postet d. 02-05-11 kl. 13:48. Emne: Stødsvamp??
Grenet Stødsvamp, uden grene

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#3 Svar postet d. 02-05-11 kl. 15:40. Emne: Stødsvamp??
Som du selv er inde på, er det nok ikke Slank Stødsvamp (Xylaria longipes).

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#4 Kommentar postet d. 02-05-11 kl. 20:47. Emne: Stødsvamp??
Tak for svarene, alle tre ....

....men jeg er ikke sikker på, at jeg er blevet klogere på, hvilken art der er tale om??!!

Hvem kan samle op på de forskellige svar??

Er det Grenet Stødsvamp, som det foreslås?? (I så fald da en noget atypisk udgave, synes jeg....)

Mvh Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 02-05-11 kl. 23:26. Emne: Stødsvamp??
Jeg sender lige tråden for en sikkerheds skyld til Thomas Læssøe, så får vi se.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 03-05-11 kl. 17:20. Emne: Stødsvamp??
Jeg har lige fået et udførligt svar fra Thomas, der bekræfter Grenet Stødsvamp, svaret følger her:

"Det drejer sig om helt typiske fællesstromata af grenet stødsvamp, der meget sjældent er ægte grenet, men snarere er lidt kamagtig for oven hvor svampens ukønnede stadie dannes. Sjovt nok rapporteres der i denne tid mængder af ukønnede grenet stødsvamp, men i virkeligheden er det den kønnede form der dominerer for tiden (men den overses). Der er beskrevet nogle meget nærtstående arter fra Frankrig og nabolandene i den atlantiske region for nylig, og det kunne tænkes at nogle af disse også forekommer i Danmark. Jeg er altid villig til at kikke på afvigende typer. Om føje tid, måske allerede nu, kommer det ukønnede stadie af slank stødsvamp frem og lidt senere også kølle-stødsvamp. Bogskål-køllesvamp laver allerede nu masser af konidier og sidst på sommeren, hvis der falder tilstrækkeligt med regn, kan de små, meget uanseelige kønnede formede findes, gerne fra begravede bogskåle. Tjørnebær-stødsvamp er næppe fremme nu og det er relativt sjældent at den når at modne inden udtørring.

Thomas Læssøe"

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg
#7 Kommentar postet d. 03-05-11 kl. 23:25. Emne: Stødsvamp??
Mange tak for din fornemme indsats Torbjørn

Er sagen "lagt død" og landet på Grenet Stødsvamp, eller kan belægsmateriale med relevans sendes til Thomas Læssøe?? Belægsmateriale kan (endnu) skaffes....

Mvh Lars Jørgen

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#8 Kommentar postet d. 04-05-11 kl. 07:44. Emne: Stødsvamp??
Det ER Grenet Stødsvamp, belæg ikke nødvendigt her

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#9 Kommentar postet d. 04-05-11 kl. 07:44. Emne: Stødsvamp??
Det ER Grenet Stødsvamp, belæg ikke nødvendigt her

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator