Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Ostelugtende svamp. (Læst 2113 gange) Postet d. 03-11-06 kl. 18:05
Er der nogen, der har et bud på denne lille sag, som voksede tæt opad en kæmpebøg på lergrund. Hatten er ikke bredere end 3 cm og så lugter den helt fantastisk af varm 45+ mellemlagret Klovborg. Den har en ret rodslående stok. Har et billede mere af lamellerne som kommer når nogen har svaret.

Ostelugtende svamp. (Er der nogen, der har et bud på denne lille sag, som voksede tæt opad en kæmpebøg på lergrund. Hatte)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Hans Lind
#1 postet d. 03-11-06 kl. 18:07. Emne: Ostelugtende svamp.
Ja, kom så med dem (lamellerne).

Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 postet d. 03-11-06 kl. 18:33. Emne: Ostelugtende svamp.
Her er de.

Ostelugtende svamp. (Her er de.)
Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 postet d. 04-11-06 kl. 07:04. Emne: Ostelugtende svamp.
Det må være den ildelugtende Svovl-Ridderhat, der lugter som en mellemting mellem kosangas og sur mælkeklud!

- se linket HER

Den på fotoet er et lidt blegt eksemplar, som regel er den så gul som din!

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 04-11-06 kl. 09:36. Emne: Ostelugtende svamp.
Tak for dit svar PE, men svovlgul ridderhat er det ikke, den er helt anderledes og lugten ligeså.

Den her er også knap så "tør" i udseende.

Her er et billede fra køkkenbordet, det kan være at det hjælper noget.

Ostelugtende svamp. (Tak for dit svar PE, men svovlgul ridderhat er det ikke, den er helt anderledes og lugten ligeså.
D)
Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 postet d. 04-11-06 kl. 09:49. Emne: Ostelugtende svamp.
Jo, men hvis den har lugten, der er sammensat af elementer af kosangas/bygas og sur mælkeklud/stinksvamp/fordærvet kød, så kan det da vist ikke være andet end Svovl-Ridderhat!?

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Flemming Larsen
#6 postet d. 04-11-06 kl. 11:51. Emne: Ostelugtende svamp.
Den er svær!!

Jeg vil ikke helt udelukke, at det kan være en frostskadet Svovl-ridderhat.

I første omgang tænkte jeg, at stokken minder om Dugget rørhats som ung, og at der måske kunne være tale om Lamelrørhat. Men den plejer nu at have mere nedløbendne lameller - og så kendes desuden på at have en masse lave tværforbindelser mellem lamellerne, hvilket ikke er til at se om den har på dit billede.

Jeg synes også den kan ligne noget i retning af vokshat eller alfehat; men jeg kan ikke finde noget fra de grupper, som har netop den farvekombination.

Så mit råd er, at du tørre den og sender den til en af eksperterne - Jeg kan se, at du også har den på Svampeforeningens SvampeForum, så måske du kan få svar derfra.

- Flemming

Kommentér

Benny Steen Larsen
#7 postet d. 04-11-06 kl. 11:58. Emne: Ostelugtende svamp.
Nej, jeg mener også, at Svovlridderhat har mere fjerne lameller, og så lugter den ikke af gammel ost, men af gas/svovl. Vi har 3 andre ridderhatte med gule farver, den ene - Kegleridderhat - lugter ikke, de to andre - Ægte Ridderhat og T. flavovirens - lugter melagtigt. Hvis det er én af den, kan det kun være T. flavovirens, da det er den eneste af de tre, der vokser i løvskov, men det tror jeg ikke, det er. Måske noget nyt og spændende?

Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 04-11-06 kl. 12:36. Emne: Ostelugtende svamp.
Ja, det er een, der giver lidt flere grå hår. Jeg tror faktisk slet ikke på ridderhat, men ved i grunden ikke hvor jeg skal placere den. Foreløbig prøver jeg på at vriste nogle sporer ud af den for at se farven. Og tænker videre!

Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 postet d. 04-11-06 kl. 22:01. Emne: Ostelugtende svamp.
Jeg har søreme fundet een mere, den er ældre, hatten ca 5 cm og jeg synes at den er sådan lidt finttrevlet, men jeg blev dog ikke klogere af den grund!

Sporefarve okkerbrun (B4).

Ostelugtende svamp. (Jeg har søreme fundet een mere, den er ældre, hatten ca 5 cm og jeg synes at den er sådan lidt fintt)
Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator