Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
11. maj 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ole Bidstrup
en damløber? (Læst 376 gange) Postet d. 20-05-11 kl. 23:10
Jeg har været rundt om Bradycellus og acupalpus men vender tilbage til Stenolophus skrimshiranus - Er jeg helt ud i skoven (så er det nemlig ikke første gang)??

Fundet under tang på stranden ved Kignæs/ Færgelunden 18/5

Er spændt på at høre svar på denne!

Mvh Ole

en damløber? (Jeg har været rundt om Bradycellus og acupalpus men vender tilbage til Stenolophus skrimshiranus - E)
Ole Bidstrup har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (760 x 632)
Besvar | Kommentér

Lars H. Hansen

Svaraktivitet:

(28)
#1 Svar postet d. 22-05-11 kl. 17:30. Emne: en damløber?
Hej Ole,

Du har været godt ude i tangen, men er ikke helt ude i skoven . Kender godt det med at rode rundt i de mange arter og slægter hos løbebillerne, og jeg forstår godt din orientering omkring de nævnte slægter Bradycellus og Acupalpus.

Nu har jeg endnu selv ikke set denne art, men forsøger jeg at nøgle efter Victor Hansen og sammenligner med billeder på Kerbtier, så er der ingen tvivl om at det er Stenolophus skrimshiranus.

Du har sikkert fået et nyt kryds nu, tænker jeg

Mvh,

Lars

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Palle Jørum

Svaraktivitet:

(487)
#2 Svar postet d. 24-05-11 kl. 22:26. Emne: en damløber?
Hej

Jeg kan kun bekræfte Lars'' og din egen bestemmelse - det er St. skrimshiranus, en sjælden art.

mvh

Palle

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Bidstrup
#3 Kommentar postet d. 24-05-11 kl. 23:59. Emne: en damløber?
Hej Lars og Palle.

Det er alletiders! Tusind tak for hjælpen og bekræftigelsen.

Det er slet ikke en tosset skov

Venlig hilsen Ole

Besvar | Kommentér

Mathias Holm

Svaraktivitet:

(1859)
#4 Svar postet d. 02-05-21 kl. 13:59. Emne: en damløber?
Hej Lars og Palle.

Jeg kom tilfældigt forbi denne på Naturbasen, med link til bestemmelsestråden her.

Kunne det ikke være en meget lys Acupalpus flavicollis? Jeg hæfter mig især ved følehornene, hos hvilke de enkelte led fremstår væsentligt kortere end hos Stenolophus skrimshiranus. Derudover er kæbepalperne og 2. følehornsled mørke, hvilket vistnok aldrig er tilfældet hos S. skrimshiranus?

Mvh. Mathias

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator