Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvilken irriterende lille hvid svamp på nåledække er dette? (Læst 646 gange) Postet d. 05-11-06 kl. 09:36
Ja, den har voldet mig en masse bøvl. På et tidspunkt troede jeg, det var en lille Rødblad, fordi jeg mente at kunne se laksefarvet-rødligt sporestøv, men var ikke sikker.

Den gror på nåledække og er hæftet til en eller nogle få nåle. På billedet er det nåle af Kæmpe-Gran, Abies grandis

Hattene er max. 2 cm. bred, oftest mindre, stokken er håret forneden og hele svampen er højst 2 cm. høj. Lamellerne er frie eller svagt tilhæftede, og, som man kan se på billedet, ofte gaffelgrenede.

Hele svampen er hvidlig, evt. med et svagt flødefarvet til rosa skær.

Den er hyppig i Vestskoven uden at være dødalmindelig.

Billedet er taget d. 29. oktober, lige før frosten!

M.v.h.

Poul Evald

Hvilken irriterende lille hvid svamp på nåledække er dette? (Ja, den har voldet mig en masse bøvl. På et tidspunkt troede jeg, det var en lille Rødblad, fordi je)
Foto: Poul Evald Hansen
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 05-11-06 kl. 14:21. Emne: Hvilken irriterende lille hvid svamp på nåledække er dette?
Jeg tror at det kan være Hemimycena lactea, du må selv goggle på den, for jeg løb sur i linkningen. Rogers mushrooms har to billeder, der grangivelig ligner dine, og så på grannåle! Prøv det.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 postet d. 05-11-06 kl. 15:46. Emne: Hvilken irriterende lille hvid svamp på nåledække er dette?
Tak, Margaretha!

Jeg har googlet, og er overbevist om, at det er den!

Den hedder "Mælkehvid Huesvamp" ifølge navnedatabasen på - se linket HER

Så nu beder jeg om, at få den oprettet.

Jeg går ud fra, at den er almindelig!

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator