Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. maj 2011

Hvilken lyskilde bruger I til lyslokning?

Kære Alle

Jeg er i gang med et lille projekt omkring lyslokning, hvor jeg prøver at samle så meget information jeg kan om hvad der virker.

Jeg har trawlet nettet igennem og læst en masse af indlæggene herinde omkring lyslokning. Et af de ofte mindst beskrevne punkter er pæren. Mange skriver at de bruger kviksølvpærer, men dette er faktisk et ret vidt begreb og der er stor forskel på intensiteten af de bølgelængder de udsender. En del eksperimenterer med uv eller blacklight rør, insektdræber rør og sparepærer, men er der bid i forhold til de gamle kviksølvlamper?

Jeg ville bliver meget glad hvis alle Jer der har lyslokningsudstyr ville svare på denne tråd med følgende data:

1) Lampe/rør type, fabrikat og model (nummer) (selv har jeg en højtryk Kviksølv model:Philips HPL Comfort). Skriv evt. om pæren klar, mathvid eller sortlilla (Woods glas eller blacklight)

2) Hvor mange watt er pæren på.

3) Bruger du en hvid baggrund til fælden? hvis ja, af hvilket materiale.

4) egen vurdering af lokkeevnen

Jeg håber at høre fra rigtigt mange af Jer :)

Kh Marc

De senest indberettede arter i Naturbasen: