Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Thomsen
Møg-nøgenhat (Læst 1195 gange) Postet d. 11-06-11 kl. 22:14
Er dette en af de utallige svære møghatte - eller kan man med rimelig ro i sindet kalde den for møg-nøgenhat - som den ligner fra en tidligere indsamling...

Erik

Møg-nøgenhat (Er dette en af de utallige svære møghatte - eller kan man med rimelig ro i sindet kalde den for møg-)
Erik Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#1 Kommentar postet d. 11-06-11 kl. 22:15. Emne: Møg-nøgenhat
Glemte at sige at den groede på gødningsblandet jord i solen (kreatur...

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 11-06-11 kl. 22:20. Emne: Møg-nøgenhat
Jeg kender den for dårligt til at udtale mig, men Erik Rald kender gruppen rigtig godt!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#3 Svar postet d. 11-06-11 kl. 22:25. Emne: Møg-nøgenhat
Jo tak, men jeg kender desværre også litteraturen om den rigtig godt!!

Der er adskillige meninger om den, men i fugleognatursammenhæng vil det være på sin plads at indrapportere den som Møg-Nøgenhat.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#4 Kommentar postet d. 11-06-11 kl. 22:48. Emne: Møg-nøgenhat
Hvad så i svampeatlas - psilocybe sp. ?

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#5 Kommentar postet d. 11-06-11 kl. 22:57. Emne: Møg-nøgenhat
Dér har man to arter, P. merdaria og P. moelleri, med forskelligt sporemål, så hvis du ikke vil måle sporerne eller tørre den...

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#6 Kommentar postet d. 11-06-11 kl. 23:24. Emne: Møg-nøgenhat
Det vil jeg gerne - men har allerede tørret - så for sent at måle uden noget at bløde dem op med... Moelleri er det gødnings-nøgenhat ?

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#7 Svar postet d. 12-06-11 kl. 18:17. Emne: Møg-nøgenhat
Der er to grupper af muligvis makroskopisk ens arter eller artsserier med kun forskellig sporestørrelse, Møg-Nøgenhat (Psilocybe merdaria m.fl., herunder P. moelleri) og Gødnings-Nøgenhat (Psilocybe coprophila m.fl.). Møg-Nøgenhatgruppen kendes på tydeligt velum og ikke gennemskinneligt stribet hat.

Du kan bløde præparater af tørrede svampe op i salmiakspiritus, som kan købes i almindelige supermarkeder, en enkelt flaske rækker til flere millioner præparater.

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#8 Kommentar postet d. 13-06-11 kl. 10:16. Emne: Møg-nøgenhat
Tak for tippet - jeg vil straks investere i en flaske spiritus ;o

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 13-06-11 kl. 10:50. Emne: Møg-nøgenhat
Brug ca. 10%, dvs. enten en flaske fortyndet handelsvare (8%), eller brug den stærkere handelsvare (25%) og fortynd i en passende flaske (mest smart med pipette) med destilleret eller demineraliseret vand . Du kan også bruge kalium eller natriumhydroxyd (ca. 3%), selv bruger jeg begge dele.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator