Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Marianne Graversen
Svamp fra udgået Bøg i Velling skov (Læst 1116 gange) Postet d. 12-06-11 kl. 19:56
Hej

Jeg fandt i gammel bøgeskov idag. Ligner umiddelbart en svamp - men jeg indrømmer at være i tvivl, måske den skulle i svampedyr istedet?

Der var to "duske" den største ca. 20mm

De støvede (som en støvbold) når man rørte dem.

Er det muligt at sætte et navn på dette?

/Marianne

Svamp fra udgået Bøg i Velling skov (Hej 

Jeg fandt i gammel bøgeskov idag. Ligner umiddelbart en svamp - men jeg indrømmer at være i )
Marianne Graversen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (850 x 569)
Besvar | Kommentér

Marianne Graversen
#1 Kommentar postet d. 12-06-11 kl. 19:57. Emne: Svamp fra udgået Bøg i Velling skov
Lidt tættere på

Svamp fra udgået Bøg i Velling skov (Lidt tættere på)
Marianne Graversen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (704 x 869)
Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#2 Svar postet d. 12-06-11 kl. 20:45. Emne: Svamp fra udgået Bøg i Velling skov
Umiddelbart kom jeg til at tænke på Kødfarvet Sejgbæger, men jeg har ikke kunnet finde et billede af det konidiedannende stadie. Her er en beskrivelse:

"The conidial form consists of sporodochia, a cushion-like asexual fruiting body mass consisting of short conidiophores (specialized stalks that bear conidia). The sporodochia are similar in color and consistency to the apothecia but very variable in shape, typically club-, spoon-, or tongue-shaped, and bearing minute, cylindrical, straight or curved conidia "

Kødfarvet sejgbæger:

- se linket HER

Her er nogle andre violette væsener (som det ikke er):

En violet koralsvamp:

- se linket HER

- se linket HER

Et violet svampedyr:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 12-06-11 kl. 21:31. Emne: Svamp fra udgået Bøg i Velling skov
Det ER et svampedyr i moden tilstand, jeg skal forsøge at få en af mine svampedyrskyndige venner til at se på den om muligt med et navn.

Det ukønnede stadium af Kødfarvet Sejbæger ser efter min erfaring anderledes ud og er også sej ligesom det kønnede stadium.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 12-06-11 kl. 21:31. Emne: Svamp fra udgået Bøg i Velling skov
Det ER et svampedyr i moden tilstand, jeg skal forsøge at få en af mine svampedyrskyndige venner til at se på den om muligt med et navn.

Det ukønnede stadium af Kødfarvet Sejbæger ser efter min erfaring anderledes ud og er også sej ligesom det kønnede stadium.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#5 Svar postet d. 12-06-11 kl. 23:07. Emne: Svamp fra udgået Bøg i Velling skov
Ja, det er rigtigt. Sejhed er svært at få med på et billede. Når billedet tages oppefra som her mangler man desuden at kunne se basis (stilk).

Her er et svampedyr med visse ligheder:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#6 Kommentar postet d. 12-06-11 kl. 23:57. Emne: Svamp fra udgået Bøg i Velling skov
- se linket HER

HUsker selv at have fundet noget der lignede - se ovenstående link.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 13-06-11 kl. 09:22. Emne: Svamp fra udgået Bøg i Velling skov
Jens Mårbjerg siger slægten Stemonitis eller Stemonitopsis, arterne kan desværre ikke bestemmes uden mikroskopi!

vh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole Terney

Svaraktivitet:

(92)
#8 Svar postet d. 13-06-11 kl. 11:32. Emne: Svamp fra udgået Bøg i Velling skov
Så er det tæt på det tidligere nævnte link

her er et andet link til et billede af et i hvert fald lignende svampedyr, som kaldes Stemonitis axifera:

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Marianne Graversen
#9 Kommentar postet d. 15-06-11 kl. 20:03. Emne: Svamp fra udgået Bøg i Velling skov
Kære alle sammen - undskyld, jeg har været optaget andetsteds og har ikke haft tid at svare.

Mange tak for jeres udførlige svar på denne, det er dejligt at I gider

/Marianne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator