Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Gravesen
Lysene insekter (Læst 809 gange) Postet d. 11-11-06 kl. 22:21
Ude i hækken har jeg i aften opserveret det forundelige at det glimter/lyser i korte øjeblikkke, troede det var gadelampns genskær, men nej,det er noget dyrisk. insekter, er der en forklaring?

Kommentér

Jens Stolt
#1 postet d. 13-11-06 kl. 11:58. Emne: Lysene insekter
Ud og fang en!

Sct hansorme gør sådan, men det er jo ikke lige årstiden.

Kommentér

Palle Jørum
#2 postet d. 28-11-06 kl. 14:43. Emne: Lysene insekter
Hej Bent

Jeg ser først dit indlæg nu - derfor sent svar. Jeg er enig med Jens i at Sankt Hansorm er et godt bud. Og selv om årstiden tilsyneladende taler imod det, skal tanken nu nok ikke helt opgives. For også larverne af Sankt Hansorm lyser fint og villigt. De voksne biller ser man især i juni-juli, hvor parring og æglægning finder sted. Larverne er 2 år om deres udvikling til voksen bille - så derfor kan man finde store larver også på den tid, du har set lysglimtene i hækken. Larven lever i øvrigt af snegle. De lyser ikke så kraftigt som de voksne, men dog absolut så meget, at det kan ses. Og så siger jeg som Jens: prøv om du ikke kan finde nogle af kræene og tag så et billede af dem.

mvh

Palle

Kommentér

Bent Gravesen
#3 postet d. 29-11-06 kl. 19:09. Emne: Lysene insekter
Nu bliver det spændende, har ikke turdet komme med mere om oplevelsen, troværdighed, men jeg så nu noget lysende i hækken den aften. Har dog ikke set det andet end den ene gang, må nok vente til næste år, og snegle, dem har jeg masser af i haven, både de alm. med hus på og de store kældersnegl, leopardsnegl eller hvad de nu hedder, hmm interessandt. Tak.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator