Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Alfred Pedersen
Røde svampe (Læst 863 gange) Postet d. 17-06-11 kl. 00:01
Set syd for Varna i Marselis skov (Århus)

Røde svampe (Set syd for Varna i Marselis skov (Århus) :-))
Foto: Hans Pedersen
Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 17-06-11 kl. 07:24. Emne: Røde svampe
Havde det været 1. april, ville jeg skrive at det var røde marsmænd - men nu, nøgternt: det aner jeg ikke!

Nærbillede af et eks. incl. stok og lameller, samt de sædvanlige oplysninger om lugt og smag, vil være meget velkomne. Med den hatfarve kunne det være en skørhat, men voksemåden og den høje stok - no way

vh, Torbjørn

Kommentér

Alfred Pedersen
#2 Kommentar postet d. 17-06-11 kl. 10:14. Emne: Røde svampe
Hej Torbjørn

Da jeg fik tilsendt dette foto spurgte jeg også efter billede af lameller samt lugt og smag. Nu har jeg så siden set svampene in natura.

Det er et af de 65 værker fra "Sculpture by the Sea", som kan ses i Marselisskoven langs Århus bugt (ca. 3,5 km.) i perioden 2. juni til 3. juli. Den er ret interessant, selv om Politikens kunstanmelder ikke var overvældende begejstret i avisen i onsdags.

Mvh Alfred

Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 17-06-11 kl. 10:58. Emne: Røde svampe
De er flotte, så fremmedartede at jeg måtte stå af, men ikke fremmede nok til at jeg havde set lyset!

Torbjørn

Kommentér

Erik Rald
#4 Kommentar postet d. 17-06-11 kl. 14:41. Emne: Røde svampe
Det er Rød Fluesvamp (Amanita muscaria) - stort set den eneste svamp, der gengives i samtidskunsten. Den kendes på den røde hat med hvide skæl.

Se f.eks. Carsten Höllers fra loftet nedhængende roterende røde fluesvampe - se linket HER

men også hans blandede svampe i vitrineskab, eller ikke mindst hans marinerede kantareller

- se linket HER

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator