Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
Nye svampesystemer (Læst 988 gange) Postet d. 17-06-11 kl. 14:06
I den sidste tid er svampenes systematik undergået store ændringer her på F&N. Det gælder især på klasse, ordens og familieniveau.

Nogle forældede navne er udgået, f.eks. "Højere" og "lavere" basidiesvampe og Kernesvampe (Pyrenomycetes) som overordnet begreb. Istedet er der kommet en del nye navne, hvoraf de fleste desværre kun har latinske navne.

En kort oversigt over de nye klasser:

Atractiellomycetes (med to arter på F&N, herunder: Pudderkølle) er nært beslægtet med Rustsvampe (Pucciniomycetes)

Nærmest beslægtede er rustsvampe (Pucciniomycetes) og Microbotryomycetes (en art på F&N: Microbotryum violaceum

Chytridiomycetes skal hedde Piskesvampe på dansk, hvilket snart vil blive indført, en art på F&N (Synchytrium anemones). I det tidligere system blev den henregnet til "lavere basidiesvampe (heterobasidiomycetes)"

Klassen Zygomycetes ("algesvampe") ville også tidligere blive henregnet til de lavere basidiesvampe.

Klasserne: Dothideomycetes, Eurotiomycetes, "Insektsvampene" (Laboulbeniomycetes) og "kernesvampe" (Sordariomycetes) har tidligere været samlet under overbegrebet "Kernesvampe" (Pyrenomycetes).

En god oversigt til et moderne svampesystem (på engelsk) findes her:

- se linket HER

Hen ad vejen vil der komme beskrivelser af de nye klasser, men forinden vil det være nyttigt hvis likenernes system bliver opdateret, idet nogle af likenerne efter moderne systematik er indeholdt i nogle af de nye klasser.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#1 Kommentar postet d. 17-06-11 kl. 15:05. Emne: Nye svampesystemer
En tilføjelse:

Sækdugsvampe (Taphrinomycetes) er også en gruppe af "lavere basidiesvampe": To slægter på F&N, herunder Sækdug (Taphrina), der danner "heksekoste" på træer.

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 17-06-11 kl. 15:22. Emne: Nye svampesystemer
Tilføjelse 2:

Klassen "Bøllesyge" (Exobasidiomycetes) står tæt på Brandsvampe (Ustilaginomycetes), begge ltidligere henført til de lavere (primitive) basidiesvampe!

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#3 Kommentar postet d. 17-06-11 kl. 20:30. Emne: Nye svampesystemer
Fejl: Zygomycetes har det danske navn Koblingssvampe, ikke algesvampe som jeg skrev.

Jeg har andensteds foreslået Thomas at der indføres rækker for svampene. De nedenfor nævnte klasser hører under følgende rækker:

Rækken Basidiesvampe (Basidiomycota)omfatter følgende klasser:

Atractiellomycetes; Brandsvampe (Ustilagomycetes); Bævresvampe (Tremellomycetes);

"Bøllesyge"(Exobasidiomycetes);

"Bladhatte" (hidtil: Lamelsvampe)(Agaricomycetes);

Microbotryomycetes; Rustsvampe (Pucciniomycetes) samt Tåresvampe (Dacrymycetes). Hertil hører også likenerne som endnu ikke er justerede.

Rækken Ascomycota (Sæksvampe) omfatter følgende klasser: Bægersvampe (Peziziomycetes, fejlagtigt Pezizomycetes på F&N); Dothideomycetes; Eurotiomycetes; Insektsæksvampe (Laboulbeniomycetes) samt Kernesvampe (Sordariomycetes), de sidst 4 klasser blev tidligere kaldt Kernesvampe (Pyrenomycetes), men senere studier har vist at de er for forskellige at holde sammen under et.

Rækken Piskesvampe (Chytridiomycota): kun Piskesvampe (Chytridiomycetes) på F&N.

Zygomycota (Koblingssvampe): omfatter på F&N kun klassen Zygomycetes (Koblingssvampe).

Slimsvampene / svampedyrene er ikke med blandt de egentlige svampe men hører til Protista (Protozo-riget).

De er nu opdelt i to klasser:

Protosteliomycetes, kun slægten Ceratiomyxa på F&N.

Slimsvampe (Myxomycetes)

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#4 Svar postet d. 18-06-11 kl. 09:45. Emne: Nye svampesystemer
Meget fint, Torbjørn . Jeg synes, at du skulle indføre denne oversigt til ARTIKLER her på F&N. Der kan den nemmere findes, end når tråden her er blevet ældre.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 18-06-11 kl. 10:04. Emne: Nye svampesystemer
Det havde jeg bestemt også tænkt mig at gøre Ole; men jeg må vente til at navnerettelserne er blevet implementerede "officielt" på F&N. Det vil nok blive en længere smøre (eller flere artikler), f.eks. vil det kræve en udførlig begrundelse og eksemplificering at det tidligere system er helt opsplittet på ordens, og familieniveau! - for eksempel at visse barksvampe og lædersvampe nu ligger i skørhattefamilien!

Bemærkningene om likenerne blev ved en fejl anbragt under basidiesvampene, den skulle selvfølgelig være under sæksvampene, idet de meget få basidiolikener vi har i DK er behandlede under svampene. Noget andet er at det efter min mening ville være alle tiderst, hvis du justerede de øvrige likener og satte dem ind på svampesystemet - hvis det skete inden artiklen (artiklerne) ville det være perfekt for mig!

mvh, Torbørn

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#6 Svar postet d. 18-06-11 kl. 10:40. Emne: Nye svampesystemer
Uh ja, det kan jeg godt se. Men jeg har vist ikke en moderne oversigt over dette. Kan du evt. hjælpe med nogle referencer?

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#7 Svar postet d. 18-06-11 kl. 11:12. Emne: Nye svampesystemer
Torbjørn, der er en fin oversigt på Wikipedia. I første omgang gældet det vel kun slægter, som er oprettet på F&N eller alle slægter kendt fra DK ???

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#8 Kommentar postet d. 18-06-11 kl. 11:28. Emne: Nye svampesystemer
mit forrige svar forsvandt desværre i cyberspace:

Jeg har brugt Pertusaria som opslag på - se linket HER og index fungorum, det fungerer fint, og er nok alt andet lige bedre end wikipedia. Mine hjemmesider er ikke altid enige om systematikken, men sådan er det jo ---

Ja, jeg har kun set på de slægter der findes på F&N,

Ps. Der er i hvertfald et klassenavn for likener som er forkert stavet på F&N, det må Thomas ordne til den tid: Skivelavsvampe (Lecanomycetes) skal være Lecanoromycetes; endvidere synes jeg det er uheldigt at bruge "Skivesvampe (Discomycetes)" for likener! - men det løser nok sig selv når du har været systemet igennem!

Til alle: Følgende hjemmeside (- se linket HER), se "The Fifth Kingdom (svampe) er bedre end den jeg først anbefalede. Den er stadig faglig og på engelsk, men der er masser af gode fotografier af svampe og mikrokarakterer

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#9 Svar postet d. 18-06-11 kl. 14:01. Emne: Nye svampesystemer
Index Fungorum bringer dog ikke orden- og klassenavne, så her må jeg vel bruge Wikipedia - med mindre du kan vise mig noget bedre.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator