Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Lyngby
Svampe fra græsplæne? (Læst 3438 gange) Postet d. 17-06-11 kl. 15:22
13/6-2011

Disse svampe er fundet i græs/mos-plæne på sandjord, der ikke er blevet gødet/kalket de sidste 15 år. Tæt på mirabellehæk.

Sollys er der kun et par timer om formiddagen, lokationen er for foden af en nordøstvendt skråning med gammel krat/skov (bl.a løv og enkelte nåletræer) der ikke har været rodet op i de sidste mange, mange år, i Vorup ved Randers - inden for bygrænsen.

Hat ca 1,5 cm bred, tør og de større let filtede og stok ca 2,5-3 cm høj, ø= 2-3 mm, meget svagt hvid-dunet foroven og næsten dækket ved basis. Lugt svagt svampeagtigt.

Mvh jan

Svampe fra græsplæne? (13/6-2011
Disse svampe er fundet i græs/mos-plæne på sandjord, der ikke er blevet gødet/kalket de s)
Jan Lyngby har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (770 x 770)
Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#1 Kommentar postet d. 17-06-11 kl. 15:23. Emne: Svampe fra græsplæne?
ill 2

Svampe fra græsplæne? (ill 2)
Jan Lyngby har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (770 x 770)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 17-06-11 kl. 15:32. Emne: Svampe fra græsplæne?
Hej Jan

Tak for dine fine fotos!

Det er en Fnughat (Tubaria), det ligner mest Kliddet Fnughat (Tubaria furfuracea), på grund af randstribningen og det at der kun er lidt hatbeklædning; MEN sæsonen er forkert, det er en vintersvamp, hvilket tyder på at det er den nærtstående Bleg Fnughat (T. conspersa), men uden mikroskopi er jeg ikke sikker! - Erik Rald kan muligvis komme det nærmere

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#3 Kommentar postet d. 17-06-11 kl. 15:36. Emne: Svampe fra græsplæne?
Foreløbig tak, jeg lader den stå lidt endnu.

Mvh Jan

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#4 Svar postet d. 17-06-11 kl. 20:23. Emne: Svampe fra græsplæne?
Kliddet Fnughat er en helårssvamp, og forekomsten i græsplæne er meget sandsynlig, og udseendet er helt OK.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jan Lyngby
#5 Kommentar postet d. 17-06-11 kl. 21:17. Emne: Svampe fra græsplæne?
Tak til jer begge for ID.

Mht til billederne kan jeg sige at Adobe Lightroom er suverænt til nedskalering af billeder. Mit Canon 5DmkII laver nogle temmelig store RAWfiler - men de nye algoritmer i programmet klarer det til UG.

Mvh Jan

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator