Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Schnack
Champignon på Melby Overdrev (Læst 561 gange) Postet d. 19-06-11 kl. 13:02
Disse champignon''er på heden lige bagved klitterne på Melby Overdrev, Nordsjælland, 29. sept. sidste år hører vel til agerchampignongruppen, men bl.a. voksestedet peger vel på noget andet end Agerchampignon. Jeg har kik på Sprukken champignon (A. fissuratus). Er der nogen, der har en mening om det?

Mvh Karsten

Champignon på Melby Overdrev (Disse champignon
Foto: Karsten Schnack/champignon Melby Overdrev 29.09.10
Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#1 Kommentar postet d. 19-06-11 kl. 13:07. Emne: Champignon på Melby Overdrev
Her er et billede mere - (jeg ved ikke, hvordan man hæfter flere billeder til samme tekst,

mvh Karsten

Champignon på Melby Overdrev (Her er et billede mere - (jeg ved ikke, hvordan man hæfter flere billeder til samme tekst:),
mvh Ka)
Foto: Karsten Schnack/ de samme champignoner hjemme på b
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#2 Svar postet d. 19-06-11 kl. 16:18. Emne: Champignon på Melby Overdrev
Sprukken Champignon findes på det pågældende sted. Men har du overvejet Karbol-Champignon? Tjek lugt og gulningsreaktion.

Iøvrigt: det vil hjælpe, hvis du sendte billederne i større udgave, gerne større end der er plads til i tråden. Gør billedet ringere i kvalitet - ikke meget mindre i udstrækning, så det opfylder størstemålet i KB.

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#3 Kommentar postet d. 19-06-11 kl. 19:43. Emne: Champignon på Melby Overdrev
Tak, Erik - jo jeg havde faktisk overvejet Carbol-Champignon, men afskrev denne mulighed på grund af voksestedet - selvom der var en tydelig gulnereaktion ved berøring, som billedet også gerne skulle vise. Carbollugten har jeg aldrig været i stand til at registrere, heller ikke på typiske carbolchampgnon''er på Mariebjerg Kirkegård og lignende klassiske steder, så denne lugt kan jeg ikke bruge til bestemmelse. Men hvis det kan tænkes, at Carbol-Champignon kan vokse i sandet bag klitterne, er jeg åben over for denne bestemmelse.

Jeg forstår ikke dine kommentarer om billedernes størrelse, men det inspirerede mig til her i Forum at finde en tråd, hvor Rune Larsen hjælper John Holst til at gøre det rigtigt med XnView. Jeg har fulgt anvisningerne og resultatet ses her. Håber det så er bedre, end det jeg havde lavet i PhotoShop.

Champignon på Melby Overdrev (Tak, Erik - jo jeg havde faktisk overvejet Carbol-Champignon, men afskrev denne mulighed på grund af)
Foto: Karsten Schnack/Champignoner Melby Overdrev
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#4 Svar postet d. 19-06-11 kl. 20:39. Emne: Champignon på Melby Overdrev
Jeg hæfter mig ved, at hatkanten på det nedlagte eksemplar er tydeligt gul. Desuden er det typisk, at hatten bliver grå i tørke.

Karbol-Champignon var tidligere kun kendt fra byer. Grunden til, at den findes i klitterne i Tisvilde-området, er, at det er et meget brugt hundeluftningsområde, og der derfor aflejres enorme mængder af hundelort i klitterne, som svampen trives ved.

I dansk Picasa 3 klikker du på ikonet Eksport forneden i hovedskærmbilledet, så er vejen frem ligetil. I engelsk Photoshop 6 og frem vælger du først en billedstørrelse under Image, jeg bruger 800x600 pixels, men andre vælger større formater, derpå Save for web under File. Så er der mange muligheder.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack
#5 Kommentar postet d. 19-06-11 kl. 23:03. Emne: Champignon på Melby Overdrev
Tak, det giver god mening.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator