Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Breckling
Stor Kæmpeparasolhat. (Læst 940 gange) Postet d. 21-06-11 kl. 20:59
Denne Stor Parasolhat er høstet i morges på Fanø. I øvrigt første gang jeg finder den så tidlig på året.

Er der nogen, der ved hvorfor denne Macrolepiota procera har skiftet navn til Stor Kæmpeparasolhat. Er der ikke noget "dobbelkonfekt" over det?

Hilsen

Torben.

Stor Kæmpeparasolhat. (Denne Stor Parasolhat er høstet i morges på Fanø. I øvrigt første gang jeg finder den så tidlig på å)
Torben Breckling har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 21-06-11 kl. 22:11. Emne: Stor Kæmpeparasolhat.
Hej Torben

Jeg er ikke sikker på at bestemmelsen er korrekt, det er nødvendigt at se stokoverfladen tydeligt, om kødet rødmer eller ej, samt økologien.

Navneændring skyldes et forsøg på at give danske slægtsnavne også til nyere slægter.

Tidligere hed det hele Lepiota (Parasolhat), siden blev slægten Macrolepiota udskilt, men hed stadig Parasolhat på dansk. Det sidste er at gruppen omkring Rabarber-Paraasolhat også er blevet udskilt under slægtsnavnet Chlorophyllum. Den har siden tidernes morgen heddet Rabarber-Parasolhat på dansk, hvorfor det lå lige til højrebenet at kalde slægten (abarberhat, som konsekvens heraf fik den tidligere udskillelse naturligt nok navnet Kæmpeparasolhat (oversættelse af det latinske slægtsnavnet).

Den danske navngivning er endnu ikke konsekvent, for alle de nye småslægter, men indenfor Parasolhattene hvor en slægt er blevet til en lille halv snes stykker, er processen med at gennemføre danske navne ved at være konsekvent.

Erik Rald sidder i svampeforeningens navneudvalg, han vil sikkert kunne sige langt mere herom, og også om nødvendigt rette min korte fremstilling.

mvh, Torbjørn

Håber forklaringen er tydelig nok

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#2 Svar postet d. 21-06-11 kl. 22:16. Emne: Stor Kæmpeparasolhat.
det er en Rabarberhat, men jeg er imod omdøbningen.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#3 Kommentar postet d. 21-06-11 kl. 23:25. Emne: Stor Kæmpeparasolhat.
Tak for svar.

Så har jeg gennem årene plukket store, ikke rødmende grå/hvide svampe i Fanøs klitter i den tro, at det var Stor Parasolhat. Kæmpestore svampe der når mig til knæerne og med hattediameter som L.P''er (næsten da)!

Se næste foto, der godt nok er fra sidste år, men plukket i samme område (mit sted).

Rabarber Parasolhat - mener jeg - finder jeg helt andre steder.

Hvad kan jeg gøre for at overbevise mig selv om, at jeg har taget fejl?

-Torben.

Stor Kæmpeparasolhat. (Tak for svar.
Så har jeg gennem årene plukket store, ikke rødmende grå/hvide svampe i Fanøs klitter)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 22-06-11 kl. 07:36. Emne: Stor Kæmpeparasolhat.
Med den sidstes størrelse som et lokumsbræt, ikke rødmende kød og relativt lys hat og med dens økologi så tør jeg godt skrive under på Stor Kæmpeparasolhat! Hvis den første har samme økologi mener jeg at det sandsynligvis er den (hatten virker dog delvist ret mørk), og ikke en Rabarberhat.

Besværlighederne og faldgruberne kan ses i nøglen her:

- se linket HER

Problemerne er dog ikke fuldt afklarede, idet der på svampeatlas har været flere mærkelige fund nær M. fuliginosa og M. permixta, som endnu ikke er fuldt bestemte.

Men altså med de karakterer for Stor Kæmpeparasolhat som jeg nævnte og som dit andet foto opfylder, så mener jeg godt at den stadig må kunne kendes i felten - problemet er kun at vi ikke har styr på variationerne

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#5 Svar postet d. 22-06-11 kl. 07:36. Emne: Stor Kæmpeparasolhat.
Med den sidstes størrelse som et lokumsbræt, ikke rødmende kød og relativt lys hat og med dens økologi så tør jeg godt skrive under på Stor Kæmpeparasolhat! Hvis den første har samme økologi mener jeg at det sandsynligvis er den (hatten virker dog delvist ret mørk), og ikke en Rabarberhat.

Besværlighederne og faldgruberne kan ses i nøglen her:

- se linket HER

Problemerne er dog ikke fuldt afklarede, idet der på svampeatlas har været flere mærkelige fund nær M. fuliginosa og M. permixta, som endnu ikke er fuldt bestemte.

Men altså med de karakterer for Stor Kæmpeparasolhat som jeg nævnte og som dit andet foto opfylder, så mener jeg godt at den stadig må kunne kendes i felten - problemet er kun at vi ikke har styr på variationerne

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#6 Kommentar postet d. 22-06-11 kl. 09:35. Emne: Stor Kæmpeparasolhat.
Tak Torbjørn.

Det første foto er taget med mit mobilkamera.

Tak for linket der fortalte mig, at også Macrolepiota fuliginosa vokser i klitter (men er tilsyneladende meget sjælden). Rødmer den?

Gårsdagens indsamlede parasolhatte blev spist, jeg så dog ikke antydning af rødmen da jeg gjorde dem i stand.

Jeg holder øje med bæstet og får næste gang et par bedre fotos.

-Torben.

Besvar | Kommentér

Torben Breckling
#7 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 11:33. Emne: Stor Kæmpeparasolhat.
Her følger så endnu et foto fra den selvsamme klit. Denne 3 dage gamle baby får inden længe et "lokumsbræt" på sin lange stok, -altså Stor Kæmpeparasolhat. Håber d''herrer Erik og Torbjørn er enige med mig?

Nu vil jeg ud! Er lige blevet ringet op af en svampefælle, der fortæller, at Kantarellen er kommet.

Masser af hilsner fra

Torben.

Stor Kæmpeparasolhat. (Her følger så endnu et foto fra den selvsamme klit. Denne 3 dage gamle baby får inden længe et "loku)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 24-06-11 kl. 11:45. Emne: Stor Kæmpeparasolhat.
Det ligner meget fint Torben (går ud fra at du har checket om den rødmede ) - held og lykke med kantarellerne, jeg må også hellere komme igang med høsten her!

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator