Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampedyr og slimsvampe -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henning Christiansen
Hvilket svampedyr? (Læst 1618 gange) Postet d. 15-11-06 kl. 17:24
Disse pudsige, livligt farvede, mikro-ballonagtige svampedyrsformationer (formoder jeg), hver især af størrelsesordenen 1 mm eller så, blev set på en lille stump råddent træ ved Ståls Mose i Sønderskoven, Als 14-11-2006. Jeg ved ikke meget om svampedyr, såe.... er det overhovedet svampedyr? Og kan I hjælpe med at sætte art på?

Hilsen Henning

Hvilket svampedyr? (Disse pudsige, livligt farvede, mikro-ballonagtige svampedyrsformationer (formoder jeg), hver især a)
Foto: Henning Christiansen
Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 postet d. 15-11-06 kl. 17:33. Emne: Hvilket svampedyr?
De ligner meget svampedyret Trichia decipiens

- se linket HER

som var oppe for et par dage siden. Det kan vist ikke være andet end den.

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Jens Maarbjerg
#2 postet d. 15-11-06 kl. 17:42. Emne: Hvilket svampedyr?
Ja, de er flotte. Det er Badhamia utricularis, der i dette stadium har smukke, smørgule farver. Senere - i morgen - bliver de mere grå og kedelige at se på. De kan bl.a. kendes på de "slappe" tråde, som sporebeholderen nærmest hænger i.

Vh Jens

Kommentér

Poul Evald Hansen
#3 postet d. 15-11-06 kl. 17:46. Emne: Hvilket svampedyr?
Ups!

Jens, kan du ikke henvise til en nøgle for de mest almindelige danske arter svampedyr?

Henning, du bør lægge den i artslisten (andre dyr) og i galleriet!

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 postet d. 15-11-06 kl. 17:47. Emne: Hvilket svampedyr?
Det orangegule glinsende plasmodium peger hen på Leocarpus fragilis. Er Jens Maarbjerg enig?

mvh

Ole

Kommentér

Ole B. Lyshede
#5 postet d. 15-11-06 kl. 17:49. Emne: Hvilket svampedyr?
Nej, Jens kom først mens jeg skrev mit forslag!

Ole

Kommentér

Jens Maarbjerg
#6 postet d. 15-11-06 kl. 18:14. Emne: Hvilket svampedyr?
Jeg glemte at sige, at det er et flot billede af svampedyret. Det skal bare lige vendes 180 grader, så sporebeholderne hænger.

Til Ole: Jeg bruger nogle nøgler, som jeg i sin tid fik af Henrik Gøtzshe, der sammen med Jørgen Albertsen var min vejleder, da jeg begyndte at interessere mig for svampedyr.

Jeg har engang set disse nøgler på nettet, men kan ikke finde dem igen, trods ihærdige anstrengelser. Det gode ved disse nøgler er, at de er på dansk og kun rummer de arter, der er fundet i Danmark.

Der er nøgler i de udenlandske værker. Sig til, hvis I er interesserede i et par titler.

Vh Jens

Kommentér

Jens Maarbjerg
#7 postet d. 15-11-06 kl. 18:19. Emne: Hvilket svampedyr?
Undskyld, svaret om nøgler var til Poul Evald. Vh Jens

Kommentér

Ole B. Lyshede
#8 postet d. 15-11-06 kl. 18:23. Emne: Hvilket svampedyr?
Jens

Har vi Leocarpus i Danmark?

Ole

Kommentér

Michael Filtenborg
#9 postet d. 15-11-06 kl. 18:29. Emne: Hvilket svampedyr?
Jens hvis du har de nøgler i papirform, kan du så ikke scanne dem ind og sende dem via en e-mail??? Jeg vil meget gerne have dem.

Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator