Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. januar 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Thomas Eske Holm
Miljøminister kårer vinder af Mylder på Matriklen (Læst 30512 gange) Postet d. 23-06-11 kl. 17:59
Miljøminister kårer vinder af Mylder på Matriklen (233 forskellige vilde arter i en have. Så mange arter indberettede Casper Katborg ved Silkeborg, da )
Foto: Steen Evald
233 forskellige vilde arter i en have. Så mange arter indberettede Casper Katborg ved Silkeborg, da Naturhistorisk Museum, Aarhus, i samarbejde med fugleognatur.dk holdt konkurrencen Mylder på Matriklen (- se linket HER) på den internationale biodiversitetsdag den 22. maj. Og dermed vandt han konkurrencen.

Søndag den 26. juni overrækker miljøminister Karen Ellemann præmien til vinderen af Mylder på Matriklen, Casper Katborg i hans have på Hørbylundevej 8, 7442 Engesvang. Miljøministeren deltager fra kl. 14-15.

Eksperter fra Naturhistorisk Museum møder allerede op kl. 10 og vil hele dagen finkæmme vinderhaven for vilde planter og dyr, som skal indgå i en kommende udstilling om biodiversitet på Naturhistorisk Museum i Aarhus.

Miljøminister Karen Ellemann deltager på dagen, da hun har sat en folkelig debat i gang for at sætte biodiversitet på dagsordenen. Debatten skal bidrage til en egentlig strategi for biodiversiteten senere på året.

-Mylder på Matriklen gør det klart for danskerne, hvor mange forskellige dyr og planter der er lige uden for vores dør i haver og baggårde. Vi skal blive bedre til at passe på arterne, og for at man kan passe på noget, så skal man vide noget om det. Derfor synes jeg, at Mylder på Matriklen er et rigtig godt initiativ, siger miljøminister Karen Ellemann.

Konkurrencen Mylder på Matriklen løb af stablen den 22. maj på FNs internationale biodiversitetsdag. Haveejere registrerede biodiversiteten i deres haver og indberettede de vilde arter på fugleognatur.dk. Casper Katborg blev den, der havde mest mylder på matriklen med 233 indberettede observationer.

Bliv klogere på biodiversitet på biodiversitet.dk og deltag i debatten på kærenatur.dk.

Yderligere oplysninger:

Signe Vestergaard, pressemedarbejder, Miljøministeriet, 72 54 60 41/22 50 90 29, email: sivma@mim.dk

Lars Bøgh, naturvejleder, Naturhistorisk Museum, Aarhus 89 33 37 88/ 61 22 66 02

Kommentér

Ole Bidstrup
#1 Kommentar postet d. 23-06-11 kl. 23:42. Emne: Miljøminister kårer vinder af Mylder på Matriklen
tillykke med giraffen .

Håber blot ikke Karens niveau smitter for meget af herinde.

Jeg var en kort tur inde på "kærenatur.dk" og bliver helt urolig for hvad hun vil bruge MPM. til PR-mæssigt.

Mage til l... skal man altså lede længe efter!

Puha!

For mig var det en hyggelig "dag i felten" og jeg bliver en smule bekymret over den ministrielle omklamring.

Mvh Ole

Kommentér

Morten DD Hansen
#2 Kommentar postet d. 23-06-11 kl. 23:53. Emne: Miljøminister kårer vinder af Mylder på Matriklen
Ja, man kan naturligvis godt blive en smule nervøs, når ministeren melder sin ankomst... Men vi har valgt at gribe øjeblikket, fordi hun jo også skal møde nogle fornuftige, ganske uimponerede naturhistorikere i sit virke! Måske lidt klatøjede og en smule lugtende, for der skal jo natlokkes først, men herregud! Det skal nok blive godt.

Og det er jo vores arrangement

Kommentér

Henning Pedersen
#3 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 08:46. Emne: Miljøminister kårer vinder af Mylder på Matriklen
Og hvad vil I så lokke lille Karen med?

mvh

Henning

Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 08:48. Emne: Miljøminister kårer vinder af Mylder på Matriklen
Tja bum! Skal vi ikke snakke om vejret i stedet for!

Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 08:51. Emne: Miljøminister kårer vinder af Mylder på Matriklen
Tillykke Casper - det er jo også lidt af et smørhul af en have du har - ligefrem med køllesvampe og vokshatte i sæsonen

Kommentér

Ole B. Lyshede
#6 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 08:52. Emne: Miljøminister kårer vinder af Mylder på Matriklen
Jeg vil også lufte min skepsis, men held og lykke.

Ole

Kommentér

Henrik Hestbech
#7 Kommentar postet d. 27-06-11 kl. 10:32. Emne: Miljøminister kårer vinder af Mylder på Matriklen
Når i nu har lokket hende til haven - har i så planer om at benytte chancen til at kommunikere med hende - eller lader i hende køre pr-stuntet uden videre udfordringer ?

Kommentér

Poul Evald Hansen
#8 Kommentar postet d. 27-06-11 kl. 10:40. Emne: Miljøminister kårer vinder af Mylder på Matriklen
Er vi ikke ved at komme lidt langt over i Spøg og Skæmt-afdelingen ?

Men hvis man vil opnå resultater, skal man snakke pænt til folk og udfinde deres gode sider, hvis det kan lade sig gøre.

I denne sammenhæng: godt jeg ikke er statsansat, men kan tillade mig at stå ude på sidelinjen og give beske og ironiske kommentarer, når jeg synes, der er brug for det

Et lille fif: Et af de virksomste midler til at få noget igennem er at spørge folk til råds. Det forpligtiger i høj grad den udspurgte. Så spørg i en positiv tone, hvordan hun sikre og styrke det og det, f.eks. biodiversiteten, og stil positive, uddybende spørgsmål. - Man skal kunne sin Machiavelli!

Kommentér

Morten DD Hansen
#9 Kommentar postet d. 27-06-11 kl. 12:07. Emne: Miljøminister kårer vinder af Mylder på Matriklen
Det blev et fremragende arrangement, hvor vi fangede dyr og planter i tonsvis på en aldeles fremragende matrikel. Og miljøministeren kom forbi, overrakte en præmie (et forgyldt sommerfuglenet og et diplom), hvorefter hun i halvanden time dryssede rundt og kiggede, stillede spørgsmål og diskuterede biodiversitet, fragmentering, borgerinddragelse i naturforvaltningen m.m.m. Alt i en afslappet atmosfære i et fantastisk vejr - og krydret med en fed hvepsevåge i trætophøjde.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator