Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
12. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Kjærsgaard
Er dette en bjerg Vipstjert? (Læst 1072 gange) Postet d. 24-06-11 kl. 17:34
Hej,

Fuglen her er set ved Årslev Engsø ved Århus i går. Er det en bjergvipstjert?

Mvh

Erik

Er dette en bjerg Vipstjert? (Hej,

Fuglen her er set ved Årslev Engsø ved Århus i går. Er det en bjergvipstjert?

Mvh
Erik)
Foto: Vipstjert?
Besvar | Kommentér

Anni & Peter Nielsen

Svaraktivitet:

(2514)
#1 Svar postet d. 24-06-11 kl. 17:47. Emne: Er dette en bjerg Vipstjert?
Nej, struben er aldrig gul hos Bjergvipstjert, men sort eller hos hunnen hvid med mørkere pletter - dette er Gul Vipstjert.

vh/Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6189)
#2 Svar postet d. 24-06-11 kl. 18:22. Emne: Er dette en bjerg Vipstjert?
Kan tilføje at halen er for kort til Bjergv. og at det smukt askegrå hoved med hvid øjenstribe viser at du hér har set en han, hvor dit første billede viste en hun.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Morten Pedersen
#3 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 20:00. Emne: Er dette en bjerg Vipstjert?
Jeg undres. For 2 tråde siden blev der spurgt om det samme. Der blev givet gode kendetegn og fif til genkendelse af en bjergvips, og alligevel kommer der en tråd fuldstændig magen til den forrige. Beviser det at det er omsonst at begrunde sit svar, eller er der andre grunde?

Besvar | Kommentér

Richard Burzynski
#4 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 20:58. Emne: Er dette en bjerg Vipstjert?
Hej.....

Der ingen grund til at undres !(eller forarges!). Der er MANGE helt nye brugere på sitet hér - og ikke alle læser alt igennem. Derimod er grund til at rose og respektere de par håndfulde kyndige folk der tålmodigt ( og ofte pædagogisk ) hjælper andre naturinteresserede nye igang !!

Så der er intet at komme efter....

I allerbedste mening

Richard

Besvar | Kommentér

Morten Pedersen
#5 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 21:36. Emne: Er dette en bjerg Vipstjert?
Absolut ingen forargelse, men blot en undren over de heftige udbrud, der er om hvorvidt der skal angives kendetegn, som et læringspædagogisk redskab. Eller er det en eklatant kontrolmekanisme, for de svar der gives, og tydeligvis ikke virker.

Hvad jeg anfægter er ikke spørgeren. Men det faktum, at der igen og igen gives de samme kendetegn, og ingen lærdom opnås.

Så ingen kritik af spørgeren, men systemet.

Hilsen Morten

Besvar | Kommentér

Emil Skovgaard Brandtoft
#6 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 22:17. Emne: Er dette en bjerg Vipstjert?
Det ville sikkert gøre "arbejdet" lettere for dem der ofte svarer på spørgsmålene hvis alle brugere læste alle tidligere tråde igennem først, men sådan er det nu engang ikke.

Jeg synes stadig det er en god ide at angive kendetegn når man svarer på et spørgsmål. Om ikke andet har spørgeren sadsynligvis lært noget af det og allerede der er det givet godt ud. Desuden er det, for mig i hvert fald, god træning at få repeteret kendetegnene når jeg svarer.

Besvar | Kommentér

Torben Andersen

Svaraktivitet:

(100)
#7 Svar postet d. 25-06-11 kl. 10:41. Emne: Er dette en bjerg Vipstjert?
Hej Erik

Naturligvis enig med de andre i ID, men tillader mig lige at henvise til et af mine skud af en bjergvipstjert, hvor du tydelig kan fornemme længden af halen og se tegninger/farver på hoved/bryst.. så er det måske lettere at se forskellen..

se venligst her :

- se linket HER

mvh

Torben

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Kjærsgaard
#8 Kommentar postet d. 25-06-11 kl. 12:32. Emne: Er dette en bjerg Vipstjert?
Hej,

Tak for svarerne alle sammen. Nu er det vist blevet slået fast, at det er en gul vipstjert

I en af mine fuglebøger, som jeg bruger meget (Politiken, Europas fugle), syntes jeg slet ikke, at den lignede gul vipstjert, specielt hovedet, men også vingerne. Men jeg opdager nu, at der er en lille firkant med underarter. Og her hedder en af dem en almindelig gul vipstjert. Denne ligner min fugl temmelig godt. Da jeg ikke havde set det i første omgang, så troede jeg, at det var en bjergvipstjert.

Endnu en gang tak for hjælpen.

Mange hilsner

Erik

Besvar | Kommentér

Richard Burzynski
#9 Kommentar postet d. 25-06-11 kl. 20:47. Emne: Er dette en bjerg Vipstjert?
Hej tilbage - især til Morten ( og undskyld Erik at jeg " misbruger" DIN tråd ) :

Morten - der er ikke tale om eklatante regelsæt - grunden til at tingene ikke altid virker er simpelt hen at nogle af de ellers velrennomerede eksperter ikke gider/orker at bruge to-tre ekstra linier på at forklare/formidle deres viden på trods af utallige velmente opfordringer !!

Men det er der nok ikke meget at gøre ved...

venlig hilsen /

Richard

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator