Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Alfred Pedersen
Tragthat (Læst 1593 gange) Postet d. 24-06-11 kl. 21:18
Det her må være en tragthat. Jeg har forsøgt at nøgle i DS, nøgle B tragthatte, men nej.. Svampen minder meget om småskællet tragthat i beskrivelsen i Danmarks Svampe. Navlen i hatten er mørkebrun. Hatten er 2,5 og stokken er ca. 2 x 0,5 cm.

Tragthat (Det her må være en tragthat. Jeg har forsøgt at nøgle i DS, nøgle B tragthatte, men nej.. Svampen mi)
Foto: Alfred Pedersen
Klik på billedet for original størrelse (846 x 635)
Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#1 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 21:22. Emne: Tragthat
Hatten med navlen.

Hov, nu skal jeg passe på, at Erik Rald ikke kommer efter mig igen Svampen er fundet i dag på en sommerhusgrund med nåletræer i Pirup i Jammerbugt kommune

Tragthat (Hatten med navlen.
Hov, nu skal jeg passe på, at Erik Rald ikke kommer efter mig igen :-)  Svampen )
Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#2 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 21:24. Emne: Tragthat
Fra siden

Tragthat (Fra siden)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#3 Svar postet d. 24-06-11 kl. 21:24. Emne: Tragthat
Vi bliver nødt til at se hatten oppefra Alfred . Prøv evt også at sætte en dråbe afløbsrens eller kaliumhydroxyd på hatoverfladen, og bedøm om den bliver tydeligt (mørkt) brun, eller ej. Var der nogen lugt (ved gennemskæring)?

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#4 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 21:42. Emne: Tragthat
Det miderste billede er hatten set oppe fra

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#5 Svar postet d. 24-06-11 kl. 22:04. Emne: Tragthat
Så svarede jeg endnu engang for tidligt - Jeg er mest stemt for Småskællet Tragthat, men vil gerne se basereaktionen!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#6 Svar postet d. 24-06-11 kl. 22:04. Emne: Tragthat
Så svarede jeg endnu engang for tidligt - Jeg er mest stemt for Småskællet Tragthat, men vil gerne se basereaktionen!

Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#7 Kommentar postet d. 24-06-11 kl. 22:13. Emne: Tragthat
Der var ingen lugt ved gennemskæring, og sommerhuset besidder desværre ikke afløbsrens. Mvh Alfred

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7384)
#8 Svar postet d. 24-06-11 kl. 22:20. Emne: Tragthat
OK Alfred, så må du hellere tørre den til senere check, reaktionen viser sig også på tørret materiale, gem den blot til mig!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

kirsten nielsen

Svaraktivitet:

(39)
#9 Svar postet d. 24-06-11 kl. 23:28. Emne: Tragthat
Inspireret af #3 puttede jeg KOH på en Tragthat fra køleskabet som voksede i græs og mos nær Fyr. Den blev mørk..... Fine, mørke,strittende skæl på hatten. Hatten er ikke så mørk som på billedet.

Kan du, Torbjørn, sige hvilke arter der så kan være tale om? Jeg kan ikke finde Småskællet t. i FN.

KirstenN

Tragthat (Inspireret af #3 puttede jeg KOH på en Tragthat fra køleskabet som voksede i græs og mos nær Fyr. De)
Foto: Kirsten Nielsen
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator