Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jesper Reibel
Hvilken Ornamentsvirreflue? (Læst 529 gange) Postet d. 26-06-11 kl. 18:22
Jeg har læst om, men kan ikke helt gennemskue, forskellen på X. stackelbergi og X. pedissequum. Denne er fra Nærum 25/6-2011 og da den gule plet på 2. bagkropsled er ret bred (hvis ikke foto snyder) og den brune plet i vingen ikke strækker sig bagud i nabocellen (lidt svært at se) kan det vel være stackelbergi?

V.h.

Jesper

Hvilken Ornamentsvirreflue? (Jeg har læst om, men kan ikke helt gennemskue, forskellen på X. stackelbergi og X. pedissequum. Denn)
Foto: Jesper Reibel
Klik på billedet for original størrelse (785 x 628)
Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(2602)
#1 Svar postet d. 26-06-11 kl. 19:07. Emne: Hvilken Ornamentsvirreflue?
Vi skal jo se den nedefra.

Jeg har i en anden tråd fra begyndelsen af juni 2011, som jeg ikke kan genfinde, forsøgt at så tvivl om Nationalnyckelns karakter med vingemærkets udstrækning, og dermed om det virkelig er X. stackelbergi, vi har i Danmark. Der er behov for en gen-investigering af de europæiske arter af Xanthogramma.

Nationalnyckeln citerer "Speight m.fl. (2007)" for at antyde, at "Xanthogramma dives - med udbredelse fra Nordtyskland til Middelhavsområdet og Balkan - stort set ligner stackelbergi." Og fortsætter for egen regning, "Fremtiden får vise, om X. stackelbergi viser sig at være synonym til X. dives, eller om det drejer sig om to meget lignende arter, og om begge arter eller kun X. stackelbergi forekommer i Norden." Jeg vil nok vende det om og formulere det på den måde, at fremtiden vil vise, om vi i Danmark kun har X. dives eller måske to arter. I mellemtiden kunne vi måske bruge ''artsnavnet'' stackelbergi/dives som bestemmelse her på fugleognatur.

Der findes ikke nogen reference til en sådan artikel i litteraturlisten i de to bind om svirrefluer i Nationalnyckeln (og de to binds litteraturlister er ens!!). Det er ikke lykkedes mig at finde frem til titlen på Internettet.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Reibel
#2 Kommentar postet d. 27-06-11 kl. 22:09. Emne: Hvilken Ornamentsvirreflue?
Kære Erik.

Jeg har prøvet at finde Speight 2007. Det eneste jeg kunne opstøve var disse referencer:

Speight M.C.D. 2007: Fauna Europaea: Syrphidae. In Pape T. (ed.): Fauna Europaea: Diptera, Brachycera. Fauna Europaea version 1. 3. <http://www.faunaeur.org>.

Speight, M.C.D. 2007. Species accounts of European Syrphidae (Diptera), Espoo, 2007. – In: Speight,

M.C.D., Castella, E., Sarthou, J.-P. & Monteil, C. (eds.). Syrph the Net, the database of European Syrphidae. Vol. 55: 1-286. Syrph the Net publications, Dublin.

og dem kan jeg ikke rigtigt komme videre med.

Kan jeg obs''e den som Ornamentsvirreflue ubest. som Klaus Thommesen foreslog og gjorde med sin? - se linket HER

V.h.

Jesper

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(2602)
#3 Svar postet d. 27-06-11 kl. 22:38. Emne: Hvilken Ornamentsvirreflue?
Kære Jesper

Næ, jeg har det på samme måde. På faunaeur.org ser det ud som om årstallet er 2004 med Speight som ansvarlig for Xanthogramma. Og udbredelsen af dives er ikke på nutidigt niveau.

Andetsteds på Nettet ses kombinationen af Xanthogramma og Speight 2007, altså uden et al.

Men det kan vel kun være Speight, der har relanceret dives fra en tilværelse som synonym til pedissequum? Og på hvilken baggrund?

På diptera.info ses tråde, hvor nogle bestemmer eksemplarer med gule membraner til stackelbergi/dives, andre uden forbehold til dives. Jeg er forvirret.

Det er ikke en naturlov, at der kun er én europæisk art med gule sidemembraner.

Men under alle omstændigheder, hvad han end har læst, burde Hans Bartsch have gjort det bedre!

Her på fugleognatur bør vi holde os til enten Xanthogramma sp. eller stackelbergi/dives. Indtil hårde fakta måtte dukke op.

Hilsen

Erik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jesper Reibel
#4 Kommentar postet d. 27-06-11 kl. 22:43. Emne: Hvilken Ornamentsvirreflue?
Tak for yderligere kommentarer. Jeg uploader som ubest.

V.h.

Jesper

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator