Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Dejgaard Jensen
Skallesluger i forklædning ? (Læst 1124 gange) Postet d. 30-06-11 kl. 09:53
Er dette en toppet skallesluger han i eclipsedragt

Set ved havnen i Frederiksværk

Skallesluger i forklædning ? (Er dette en toppet skallesluger han i eclipsedragt 
Set ved havnen i Frederiksværk)
Jens Dejgaard Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(3679)
#1 Svar postet d. 30-06-11 kl. 10:12. Emne: Skallesluger i forklædning ?
Det er en Toppet Skallesluger han,

hilsen

Frank

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1190)
#2 Svar postet d. 30-06-11 kl. 18:36. Emne: Skallesluger i forklædning ?
JA, det er en gammel toppet skallesluger andrik i begyndende fældning til sommerdragt.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1190)
#3 Svar postet d. 30-06-11 kl. 20:50. Emne: Skallesluger i forklædning ?
JEg glemte at skrive før, at eklipse refererer til overgangsdragten mellem "ikke yngledragt" = sommerdragt og yngledragt, så fuglen her er teoretisk ikke i eklipse, men i en overgang den anden vej

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jens Dejgaard Jensen
#4 Kommentar postet d. 01-07-11 kl. 00:29. Emne: Skallesluger i forklædning ?
Tak til Niels for en uddybning af eclipse begrebet, som jeg ikke var helt sikker på

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen
#5 Kommentar postet d. 01-07-11 kl. 07:46. Emne: Skallesluger i forklædning ?
Så må jeg nok hellere præcisere det, for når jeg læser det jeg skrev kan det godt misforstås. Eclipse betyder at noget ikke kan ses af beskueren i en periode, og det er det, der ligger til grund for brugen af ordet i forbindelse med andrikkernes fælden, idet den "normale" dragt , vinter eller yngledragt, ikke er synlig i en priode hos de fleste ænder ( der er dog undtagelser). Nu er dragten jo ikke til stede, da fjerene endnu ikke er der, så egentlig er ordet brugt forkert - nevermind - din fugl er lidt på vej mod eclpise, da den er begyndt fældningen af sin yngle/vinterdragt. Begrebet bruges så oftest om fuglene i den periode, hvor de er på vej til næste yngle/vinterdragt til de er tæt på at have nået den, hvilket for de fleste her på vores breddegrader vil sige oktober - november.

Men strengt taget betyder det bare en dragt, hvor den dragt, man forventer at se, midlertidig ikke er synlig. Dit udtryk "forklædning" er ganske dækkende.

Håber det har hjulpet yderligere på forståelsen

Besvar | Kommentér

Jens Dejgaard Jensen
#6 Kommentar postet d. 01-07-11 kl. 08:39. Emne: Skallesluger i forklædning ?
Hej Niels God forklaring, det giver en klart bedre forståelse af begrebet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator