Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
10. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kirsten Damgaard
Hvilken sanger? (Læst 1318 gange) Postet d. 03-07-11 kl. 11:20
Jeg hørte og så en "græshoppesanger" idag ved Egå engsø. Kan det være andet end græshoppesanger?

Den sang græshoppeagtigt, men ikke i vildt lang tid ad gangen. det var tidlig formiddag. Den var nem at se og ikke udpræget sky. Sad i høje urter.

Fuglen var grålig uden striber og når den sang var den rødlig i munden og halen vippede lidt med, når den sang. Jeg har aldrig set nogle af græshoppesangerne, så det er svært at sammenligne den med noget jeg har hørt. Hjælp

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(3680)
#1 Svar postet d. 03-07-11 kl. 18:10. Emne: Hvilken sanger?
Jeg tror du har set og hørt en Græshoppesanger,

kan dog forveksles med Savisanger og Flodsanger, men næppe sandsynligt...

hilsen

Frank

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#2 Kommentar postet d. 03-07-11 kl. 20:02. Emne: Hvilken sanger?
Tak for svaret. Hvis vejret bliver til det, vil jeg prøve at finde den og evt. tage et billede af den i morgen.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Anders Sydney Jensen

Svaraktivitet:

(165)
#3 Svar postet d. 03-07-11 kl. 20:55. Emne: Hvilken sanger?
Hej Kirsten. Her er en lille video som jeg fornyligt har optaget af Græshoppesanger: - se linket HER

Hvis det kan hjælpe.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1228)
#4 Svar postet d. 03-07-11 kl. 20:56. Emne: Hvilken sanger?
Kirsten, du skriver at den "var grålig uden striber" - det lyder ikke som beskrivelsen af en græshoppesanger. Græshoppesangeren virker netop stribet qva de store mørke pletter på både rugfjerene og vingedækkerene - mit gæt er, at du har set en rør/kærsanger.

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#5 Kommentar postet d. 03-07-11 kl. 22:01. Emne: Hvilken sanger?
Hej Anders.

Det er som at se den samme fugl, der bare sidder et andet sted.

Helt ærligt Niels. Jeg kender både rør og kærsanger og dem har jeg nu aldrig hørt lyde som en græshoppe.

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen
#6 Kommentar postet d. 03-07-11 kl. 22:46. Emne: Hvilken sanger?
Jeg skrev ikke, at du ikke havde hørt en græshoppesanger, men at du nok ikke havde SET en, da den bestemt ikke er "grå uden striber"

Besvar | Kommentér

Anders Sydney Jensen

Svaraktivitet:

(165)
#7 Svar postet d. 03-07-11 kl. 22:54. Emne: Hvilken sanger?
På DOF´s hjemmeside kan du finde de forskellige arter og høre deres stemme: - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#8 Kommentar postet d. 04-07-11 kl. 07:47. Emne: Hvilken sanger?
Hej Niels.

Måske kan vi nærme os alligevel.

Jeg indprentede mig, at der ikke var striber på brystet eller ved hovedet.Der kan godt have været lidt på ryg og vinge. Det vil jeg ikke afvise.

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Uffe Jensen

Svaraktivitet:

(375)
#9 Svar postet d. 04-07-11 kl. 08:06. Emne: Hvilken sanger?
Hej

Den anden mulighed er savisanger. Den findes jævnligt i Danmark - jeg har selv oplevet den i Skjern Enge og Skænken sø.

Stemmerne er svære at adskille: Savisanger synger med kun én tone, mens græshoppesanger synger med to - desværre tætliggende - toner, men den lyder mere svirrende en savisangeren.

Savisangeren synger siddende frit fremme, oftest i vanddækket rørskov, men græshoppesanger oftest sidder skjult i buske i mere tørre områder.

mvh

Uffe Jensen

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator