Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lene Lykke
Skovspurv med unger. (Læst 1728 gange) Postet d. 03-07-11 kl. 17:59
Hej, vi har en skovspurvefamilie som har boet hos os i lang tid, og har fået unger x mange.

Nu har de unger igen, men der er desværre lige sket det som jeg frygtede - vores kat har dræbt en af de voksne. Jeg kunne ikke se om det var hannen eller hunnen.

Hvad sker der nu med ungerne i reden, vil den voksne som er tilbage tage sig af ungerne til de kan flyve fra reden?

Besvar | Kommentér

Lars Hansen

Svaraktivitet:

(108)
#1 Svar postet d. 03-07-11 kl. 19:03. Emne: Skovspurv med unger.
Det kan godt lade sig gøre.

Jeg har netop oplevet en havesanger, som fløj mod vinduet og omkom. Magen klarede at opfostre de på det tidspunkt halvstore unger. Der var dog tale om et lille kuld på kun 3 unger.

Skovspurvene har som regel den fordel, at de blot skal slæbe foderet fra foderbrættet til redekassen.

Mvh

Lars

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lene Lykke
#2 Kommentar postet d. 03-07-11 kl. 19:20. Emne: Skovspurv med unger.
Hej Lars

Tak for dit svar, det er jeg glad for at høre.

De har bygget rede oppe i taget på huset, så der er lidt lang vej for den som er tilbage.

Jeg har endnu ikke set den der er tilbage ved reden endnu.

Vi har ikke bygget hus til fuglene da vores kat er meget fugleinteresseret.

Hilsen Lene

Besvar | Kommentér

Hans Øllgaard
#3 Svar postet d. 04-07-11 kl. 18:29. Emne: Skovspurv med unger.
I dette forår så jeg den ene af forældrene i et skovspurvepar blive taget af en Spurvehøg. Vi havde forventning om en krank skæbne for ungerne, når kun én voksen skulle forsørge dem. Men det gik godt. Det første positive signal var, at der blev skældt ud, når en uvedkommende Skovspurv nærmede sig fuglekassen. Dernæst var der livlig kvidren fra ungerne ("ekstrem sult" tolkede vi straks), når der blev fodret. Jeg har ikke været i kassen for at se, om der ligger døde unger tilbage (de stærkeste unger får al maden), for der er et 3. kuld på vej nu. Men der var kvidrende unger i træerne omkring, lige efter at der var stilhed i kassen.

Enten klarer én mage det hele tilfredsstillende, eller også træder nogle uparrede søskende hjælpende til (??).

Hilsen, Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lene Lykke
#4 Kommentar postet d. 04-07-11 kl. 21:46. Emne: Skovspurv med unger.
Hej Hans

Tak for dit svar. Godt at høre at det gik som det skulle hos jer, med små fugleunger som kom godt fra reden.

Jeg tror desværre vores kære små fugleunger er døde, fordi den anden voksne nu heller ikke er der mere, og jeg kan ikke høre ungerne mere.

Jeg kan ikke komme til at se ungerne, fordi de har lagt rede det højeste sted på taget hvor man ikke engang kan få en hånd ind. Så jeg har ikke set ungerne, jeg så kun en for nogle dage siden som lå på jorden, jeg tror moderen selv smed den ud. Men den var ikke ret gammel, havde ingen fjer, så de kan ikke allerede være så store så de er fløjet fra reden.

Jeg plejer også altid at høre og se dem i træerne lige når de er fløjet fra reden.

Til gengæld er der en solsort som har unger i en rede i hækken, hun sad og kiggede ind hvor skovspurvereden er, hun er også alt for stor til at komme derind - men det så ud som om hun ellers havde tænkt sig at tage sig af dem.

Hilsen Lene

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator