Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Charlotte Jul Hansen
Hvor er mine små fugle blevet af? (Læst 1858 gange) Postet d. 17-11-06 kl. 22:05
Efter en sommer hvor haven var fyldt med mange forskellige fuglearter, bl.a. en del blåmejser og musvitter, er de nu forsvundet alle sammen, på nær én blåmejse og én musvit. Til gengæld er der omkring 40 gråspurve/skovspurve og ca. 10 grønirisker der "hærger" haven. Aldrig har jeg oplevet et sådant frafald, og ej heller en sådan overflod af spurve. Jeg fodrer med en masse forskellig slags mad, så mange fuglearter burde kunne tilfredsstilles. Er der nogen der ved, hvor "mine" mejser og musvitter er blevet af? Jeg bor ca. 10 min. fra skov og sø - hvis det har nogen betydning.

Tak og hilsner fra

Charlotte

Kommentér

Kim Biledgaard
#1 postet d. 17-11-06 kl. 22:48. Emne: Hvor er mine små fugle blevet af?
De mange mejser, du havde i haven i sommer, har for en stor dels vedkommende været ungekuld + forældrefuglene. Efterhånden brydes båndet mellem unger og forældre, familieflokkene opløses og fuglene spreder sig. Nogle af ungerne er jo desværre nok også gået til.

På vores foderplads har vi også i sommer haft perioder med 25-30 musvitter og blåmejser i blandet flok, voksne + fugle, på en gang. Lige nu kommer der kun 2-3-4 stykker af gangen. Der er jo også masser af muligheder for fuglene til stadig at finde føde rundt omkring i naturen.

Men når det bliver koldt og måske sne, så kommer der garanteret rykind på foderpladsen igen.

Kommentér

Bent Gravesen
#2 postet d. 17-11-06 kl. 22:48. Emne: Hvor er mine små fugle blevet af?
Jeg kender det, på denne årstid søger de små mejser, gærtesmutten osv. ud i skoven, til søen eller åen. De kommer tilbage når den første frost har bidt sig fast. Så er det at fodring bringer lykke. Vi må vente til en gang efter nytår.

Kommentér

Niels J. Henriksen
#3 postet d. 17-11-06 kl. 23:09. Emne: Hvor er mine små fugle blevet af?
Er der katte? Eller husskader - eller spurvehøg?

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 postet d. 18-11-06 kl. 00:12. Emne: Hvor er mine små fugle blevet af?
Hej Charlotte

Dine mejser og musvitter er som Bent siger i skoven nu, hvor der er masser af føde for dem oppe i træernes grene.

Her, hvor jeg bor, er der et virvar af småfugle i skovkanten, hvor de farer rundt og skælder mig huden fuld, når jeg kommer med kameraet og vil lave svampebilleder.

Men om en måned, når kulden sætter ind, så huserer de i haven ved foderstedet.

Så hav tålmodighed, de skal nok komme tilbage, når maden slipper op i skoven.

Venlig hilsen Annni

Kommentér

Charlotte Jul Hansen
#5 postet d. 18-11-06 kl. 08:33. Emne: Hvor er mine små fugle blevet af?
Puha, så er jeg rolig igen, og står klar med mere fugleguf når frosten sætter ind - og glædes i mellemtiden over spurvene

God vinter til jer alle.

Charlotte

P.S. Der er da nogle rovfugle i området, men det er nu mere i skoven, jeg ser dem. Husskader har jeg kun et par stykker af. Og så lusker der én kat rundt i området, men den ser jeg sjældent grundet mine to hunde

Kommentér

Bent Gravesen
#6 postet d. 17-12-06 kl. 19:26. Emne: Hvor er mine små fugle blevet af?
Så er de tilbage, fuld fart på foderbrættet, musvitter, blåmejser, finker og spurve, herligt. Og det er jo blevet lidt koldt så deet.

Skoven bugner af bog, - se linket HER mon ikke det er lidt sædvanligt.

Kommentér

Søren Tolsgaard
#7 postet d. 17-12-06 kl. 19:39. Emne: Hvor er mine små fugle blevet af?
Læs: U-sædvanligt!

Kommentér

Charlotte Jul Hansen
#8 postet d. 17-12-06 kl. 19:41. Emne: Hvor er mine små fugle blevet af?
Jeg har sendt jer kloge fuglemennesker nogle tanker de sidste par uger, for I havde naturligvis ret. Musvitter, blåmejser, halemejser, spætmejsen, rødhalsen m.m. har atter fundet vej til min have. Dejligt

Jeg så i øvrigt en due forleden, der var meget interesseret i en anden due. Håber virkelig ikke, der kommer æg ud af det.

God jul til alle.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator