Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sylvia Rennison
Hvilken Svamp? (Læst 846 gange) Postet d. 18-11-06 kl. 17:10
Hej!

Jeg har et par Svampe, som vokser i formuldet træ, kan jeg få hjælp til ID?

Denne her er meget klæbrig, næsten somom der er et klart overtræk.

Hatten her har grønligt skær, men et andet sted vokser et par stykker, som er næsten hvide, de vokser ikke direkte i formuldet træ, men på leret Morbund.

Lamellerne ser ens ud, lugten er svag og jeg kan ikke rigtig sammenligne med noget, men ingen ubehagelig lugt.

Stokken er også klæbrig.

Hilsen

Sylvia

Hvilken Svamp? (Hej!
Jeg har et par Svampe, som vokser i formuldet træ, kan jeg få hjælp til ID?
Denne her er mege)
Foto: Sylvia Rennison
Kommentér

Ole B. Lyshede
#1 postet d. 18-11-06 kl. 18:20. Emne: Hvilken Svamp?
Spanskgrøn Bredblad kan blege i forskelligt omfang med alderen. Men lamellerne er gerne meget mørke og det kan vel næppe være et overbelyst billede alene. Ser jeg også en ring på stokken? Svampen har en meget slimet hat. Der skal nok flere oplysninger på bordet.

mvh

Ole

Kommentér

Sylvia Rennison
#2 postet d. 18-11-06 kl. 18:44. Emne: Hvilken Svamp?
Hej Ole!

Jeg har billede af samme svamp fra i dag, her er Lameller vel nærmest laksefarvet.

Det billede jeg har lagt ind først er fra 15 nov.

Stokken er fyldt med rester fra voksemediet, måske kan den alligevel vise noget.

Nu er det absolut ikke Skov, men gammel Eng, hvor mulden er fjernet, for en 10-15 år siden.

I dette område vokser der stort set kun Pil, sandsynligvis plantet, for at dræne vand væk. Der er dog stadigvæk meget vand i vinterhalvåret.

Sidste voldsomme regnvejr satte næsten det hele under vand.

Jeg tænkte, at det kunne hjælpe på artsbestemmelsen, at vide noget om vækstbetingelser og voksested.

Jeg har dog lært, at de Svampe jeg finder derude stort set altid volder besvær. Jeg forsøger alligevel, for det kunne jo være.......

Hilsn

Sylvia

Hvilken Svamp? (Hej Ole!
Jeg har billede af samme svamp fra i dag, her er Lameller vel nærmest laksefarvet.
Det bi)
Kommentér

Sylvia Rennison
#3 postet d. 18-11-06 kl. 18:45. Emne: Hvilken Svamp?
Og et af stokken

Hvilken Svamp? (Og et af stokken)
Kommentér

Flemming Larsen
#4 postet d. 18-11-06 kl. 20:10. Emne: Hvilken Svamp?
Interessant svamp - Jeg har heller aldrig set bredblad med den farve lameller.

Lamellerne ser syge ud (angrebet af en anden svamp); men du bliver nok, nødt til at tage et sporeaftryk, så vi kan få at farve at vide, før vi kommer videre med artsbestemmelsen

Kommentér

Sylvia Rennison
#5 postet d. 18-11-06 kl. 21:20. Emne: Hvilken Svamp?
Hej Flemming!

Nu er svampen ved at være gammel, men jeg vil se i morgen om der er mere tilbage.

Jeg tror godt jeg kan finde en opskrift på sporeaftryk.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Flemming Larsen
#6 postet d. 18-11-06 kl. 23:33. Emne: Hvilken Svamp?
Bruger du blitz, når du fotografere svampe? Det kan måske forklare noget af farven på lamellerne og den overbelyste stok.

Efter at have set mine egne billeder igennem, kan det måske være Blågrøn bredblad - Stropharia cyanea (eller caerulea - jeg er ikke helt sikker på, hvad der er det aktuelt korrekte navn!).

- se linket HER

Klik på de små blå/hvide ikoner udfor "cyanea" for at se flere billeder. Billede 3 viser en meget afbleget udgave, selvom stokken ikke er helt så bleg som på din.

Du kan også klikke på "G"´et for at se en billedliste fra google.

Kommentér

Sylvia Rennison
#7 postet d. 19-11-06 kl. 09:35. Emne: Hvilken Svamp?
Hej Flemming!

Ja-jeg bruger blitz når det er gråvejr, ellers bliver billederne uduelige.

Jeg er 99% sikker på, at det er Blågrøn bredblad, dine billeder viser jo flere farvevarianter.

På "nudansk" hedder den caerulea.

Hilsen

Sylvia

Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 postet d. 19-11-06 kl. 09:42. Emne: Hvilken Svamp?
Er det almindeligt at farvekornene i svampehatte kan "flyde" ind mod midten når de bliver gamle og meget våde? Jeg fandt en skørhat igår der ligner Sylvias, bare i anden farve.

Hvilken Svamp? (Er det almindeligt at farvekornene i svampehatte kan "flyde" ind mod midten når de bliver gamle og m)
Foto: Margaretha Liebmann
Kommentér

Ole B. Lyshede
#9 postet d. 19-11-06 kl. 10:45. Emne: Hvilken Svamp?
Jeg vil godt være med til Blågrøn Bredblad.

Ole

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator