Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Else Birkbak Pedersen
Vandsvamp?!!!! (Læst 1671 gange) Postet d. 19-11-06 kl. 15:47
Fundet på den yderste klit-kant ved Løkken, men er usikker på navnet. Kan nogen hjælpe?

Vandsvamp?!!!! (Fundet på den yderste klit-kant ved Løkken, men er usikker på navnet. Kan nogen hjælpe?)
Foto: Else Birkbak Pedersen
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 19-11-06 kl. 15:57. Emne: Vandsvamp?!!!!
Det er en bægersvamp, og med det fundsted vil jeg mene at det er en Klit-bægersvamp (Peziza ammophila) der vokser i den yderste klitrække. Den er ret almindelig.

Kommentér

Michael Filtenborg
#2 postet d. 19-11-06 kl. 16:00. Emne: Vandsvamp?!!!!
Det er ganske rigtigt Klit-bægersvamp.

Kommentér

Else Birkbak Pedersen
#3 postet d. 19-11-06 kl. 16:07. Emne: Vandsvamp?!!!!
Tak for hjælpen - jeg havde selv gættet på leverbrun bægersvamp. Den rigtige er ikke i min svampebog, men så er det jo godt at have FN

Else

Kommentér

Peter Lange
#4 postet d. 19-11-06 kl. 17:10. Emne: Vandsvamp?!!!!
øhh - er det ikke 'stellet' fra en gammel støvbold ??

- atså det der er tilbage når sporemassen er væk.

Peter

Kommentér

Michael Filtenborg
#5 postet d. 19-11-06 kl. 17:15. Emne: Vandsvamp?!!!!
indersiden set for småknudret ud til det synes jeg Peter, og så har jeg aldrig set den slags pletter på ydersidne af en støvbold, men i princippet kunne det da godt være det. Måske skulle vi have et billede der var en smule tættere på og lidt skarpere.

Kommentér

Else Birkbak Pedersen
#6 postet d. 19-11-06 kl. 17:22. Emne: Vandsvamp?!!!!
Har desværre kun dette ene billede...

Har støvbolden ikke bare et lille hul i toppen og papirtynde sider når de er modne og "afblomstrede"?

Kommentér

Michael Filtenborg
#7 postet d. 19-11-06 kl. 17:36. Emne: Vandsvamp?!!!!
Nej nogle støvbolde, bruskbolde og bovister åbner sig meget og når det er gamle nok kan åbningen på selv de smalt åbnende støvbolde blive til gabene "sår"

Kommentér

Else Birkbak Pedersen
#8 postet d. 19-11-06 kl. 18:00. Emne: Vandsvamp?!!!!
Vokser de også på det yderste af klitten ved Vesterhavet - her er det så tæt på at var jeg trådt to skridt baglæns var jeg røget ud over kanten og der gror ikke meget andet end Marehalm og lign. pga. salt, vind og jordbund...

Kommentér

Michael Filtenborg
#9 postet d. 19-11-06 kl. 18:03. Emne: Vandsvamp?!!!!
Visse af dem er ret hårdføre ja. Jeg har fundet støvbolde de underligste steder, og nogle barske steder også. En del af dem er meget tilpasningsvenlige.

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator