Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Aase Flensted
Læderporesvamp? (Læst 839 gange) Postet d. 19-11-06 kl. 16:59
Under løvtræer/blandet bevoksning så jeg en træstub, meget flot taglagt bevokset med disse svampe. Filtede, læder/seje, men jeg kunne knække en svamp over. Undersiden er hvid, runde porer, kødet er lysebrunt. Jeg har tænkt på bæltet læderporesvamp, men det passer ikke med farven på kødet? Jeg har flere billeder.

Billund 18/11-06

Mvh Aase

Læderporesvamp? (Under løvtræer/blandet bevoksning så jeg en træstub, meget flot taglagt bevokset med disse svampe. F)
Foto: Aase Flensted
Kommentér

Michael Filtenborg
#1 postet d. 19-11-06 kl. 17:17. Emne: Læderporesvamp?
Det er endnu en af Broget læderporesvamps "ansigter". Den er som navnet antyder en noget broget svamp, man kune måske også have kaldt den foranderlig eller flerformet i sin tid, men det er blevet til broget af flere nørklede veje.

Kommentér

Aase Flensted
#2 postet d. 19-11-06 kl. 17:31. Emne: Læderporesvamp?
Tak for svaret, Michael, lige et billede mere, hvor det lysebrune kød ses

Læderporesvamp? (Tak for svaret, Michael, lige et billede mere, hvor det lysebrune kød ses)
Kommentér

Jens Maarbjerg
#3 postet d. 19-11-06 kl. 19:28. Emne: Læderporesvamp?
Den ligner en Sveden Sodporesvamp. Den skulle gerne blive brun, hvis man trykker den på porelaget. Det gør broget ikke. Vh Jens

Kommentér

Michael Filtenborg
#4 postet d. 19-11-06 kl. 19:33. Emne: Læderporesvamp?
Sandt nok Jens, men overfladen passer ikke så godt. Sandt nok at den kan være brunlig, men ikke så brunlig, det har jeg ihvertfald aldrig set eller læst nogle steder. Så er porefladen altså ikke så hvidlig hos Sveden, og da slet ikke når de når den størrelse.

Kommentér

Aase Flensted
#5 postet d. 19-11-06 kl. 20:04. Emne: Læderporesvamp?
nyt billede

Læderporesvamp? (nyt billede)
Kommentér

Aase Flensted
#6 postet d. 19-11-06 kl. 20:05. Emne: Læderporesvamp?
Med dråber

Læderporesvamp? (Med dråber)
Kommentér

Jens Maarbjerg
#7 postet d. 19-11-06 kl. 22:14. Emne: Læderporesvamp?
Det ligner en meget typisk Sveden Sodporesvamp. Dråber er noget,mmange poresvampe kan have. Vh Jens

Kommentér

Aase Flensted
#8 postet d. 29-11-06 kl. 17:45. Emne: Læderporesvamp?
Jeg prøver lige en sidste gang med et dogmefoto af en af svampene, som viser det hvidlige porelag og det lysebrune kød. Broget læderporesvamp skulle have hvidt kød, så er der Sveden sodporesvamp - men jeg har ikke set svampene blive brunlige ved berøring ? ?

Mvh Aase

Læderporesvamp? (Jeg prøver lige en sidste gang med et dogmefoto af en af svampene, som viser det hvidlige porelag og)
Kommentér

Jens Maarbjerg
#9 postet d. 30-11-06 kl. 09:05. Emne: Læderporesvamp?
Det er en Sveden Sodporesvamp.

Vh Jens

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator