Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Thomsen
Hvilken svamp på halmballe (Læst 775 gange) Postet d. 10-07-11 kl. 14:30
Jeg har desværre ikke fået de rigtige farvegengivelser, da der er en del lilla både i bruddet på stokken, på selve stokken og i hatten.

Sad på gammel halmballe - sikkert ensilage - i skov...

Hvilken svamp på halmballe (Jeg har desværre ikke fået de rigtige farvegengivelser, da der er en del lilla både i bruddet på sto)
Erik Thomsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 10-07-11 kl. 14:37. Emne: Hvilken svamp på halmballe
Den kan jeg ikke klare uden materiale via svampeatlas, rimeligvis en Hekseringshat, men hvilken?

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#2 Kommentar postet d. 10-07-11 kl. 15:19. Emne: Hvilken svamp på halmballe
Kan det være en navlehat?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 10-07-11 kl. 15:24. Emne: Hvilken svamp på halmballe
I hvertfald ingen Navlehat, de er små og tyndkødede, med nedløbende lameller. Jeg tror mest på Hekseringshat, jeg kan ikke se hvilken tragthat det skulle være. Det kunne godt ligne en Bægertragthat og så alligevel ikke, relativt lavstokket og med forkert økologi.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 10-07-11 kl. 15:44. Emne: Hvilken svamp på halmballe
Et øjeblik Erik, jeg havde overset din beskrivelse af lilla farver - det må være Spinkel Hekseringshat på grund af disse, check venligst om hatten er hygrofan eller ej, og vend så tilbage til tråden. Det er for mig lidt overraskende, da det efter min erfaring er en decideret efterårssvamp!

Besvar | Kommentér

Ebbe Kristensen

Svaraktivitet:

(347)
#5 Svar postet d. 11-07-11 kl. 19:31. Emne: Hvilken svamp på halmballe
Hvis den ikke er hygrofan, kunne det vel være Brunstænket Hekseringshat ...............

Syntes speciel den til venstre ligner

Venligst Ebbe

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7380)
#6 Svar postet d. 11-07-11 kl. 19:44. Emne: Hvilken svamp på halmballe
Nej desværre Ebbe, ikke med lilla farver; men jeg er da heller ikke sikker på mit eget bud, lad os nu se hvad svampeatlas mener om den sag, evt. når nogen har set nærmere på det tørrede materiale vh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Thomsen
#7 Kommentar postet d. 25-07-11 kl. 08:32. Emne: Hvilken svamp på halmballe
Godkendt på svampeatlas uden videre - det paaser godt på violet hekseringhat synes jeg selv. Svampene kommer tidligt i år...

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator