Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Hvorfor bliver de gule farver tit forkerte (Læst 938 gange) Postet d. 13-07-11 kl. 07:37
Hvorfor bliver de gule tit forkerte på fotos.

Her taler jeg ikke om fotokunst og det, der ligner.

Men når man skal tage et foto i felten af en gul blomst eller f.eks. et insekt i en gul blomst eller på anden gul baggrund med kameraets standardindstillinger eller indstillet på makro, så bliver de gule farver ofte helt forkerte, nærmest som om det gule var blevet kraftigt overbelyst.

I reglen er der jo heller ikke tid til mere omfattende finjusteringer, når man skal have et billede inden kræet flytter sig.

I kender sikkert næsten alle sammen til dette problem!

Hvad kan man gøre ved det?

Efterfølgende billedbehandling, med skærpelse/dæmpelse af belysningsgrad og skarphed løser sjældent problemet, eller forbedrer kun en lille smule.

Besvar | Kommentér

Keld Vinther

Svaraktivitet:

(3)
#1 Svar postet d. 13-07-11 kl. 18:59. Emne: Hvorfor bliver de gule farver tit forkerte
Hej

Jeg har også gjort den observation - dog i andre sammenhænge end makrofotografering.

Der sker også noget med orange farver der af og til bliver for gule, netop som om de er overbelyste.

Uden at være ekspert (jeg gætter), så er mit bud noget i retning af at der foran sensorfladen (selve de lysfølsomme elementer) i kameraets sensor ligger et "Bayer-filter".

- se linket HER

Bayer filteret er opbygget i blokke således, at der er 2 grønne, 1 blåt og 1 rødt "filterlement", indtil hele "sensorfladen" er dækket. Tror der er en for hver pixels på sensoren.

Filteret er opbygget på den måde, fordi selve "pixlerne" på sensoren i sig selv er farveblinde.

Filteret er så med til at fortælle kameraet, hvilken farve der sendes igennem til selve pixlerne. Derefter tager kameraets bagvedliggende hardware og software over og danner selve farven som den mener det skal være ud fra sensordata.

Da blå og grøn tilsammen giver farven gul, er der måske en overvægt af gennemgang for gul farve til selve de lysfølsomme pixler i sensoren.

Måske det er årsagen ?

Hvad med de øvrige farver i dit billede - er de ok ?

Hvis ikke de gør det, kan det måske hjælpe at indstille hvidbalancen manuelt til f.eks. solskin (hvis der er fuld sol på det du fotograferer) ?

mvh. Keld V.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kim Biledgaard

Svaraktivitet:

(74)
#2 Svar postet d. 17-07-11 kl. 15:21. Emne: Hvorfor bliver de gule farver tit forkerte
Jeg har også jævnligt kæmpet en kamp med de gule farver, specielt i solskin.

Det store spørgsmål er i første omgang: Er de gule områder virkelig overbelyste - eller ser det bare sådan ud? Tjek histogrammet, så kan man nemt se det. For er fotoet virkelig overbelyst, så er der jo en grund til, at det ser sådan ud

Lysmåleren i kameraet kan nemt snydes, og jeg synes mange kameraer har en tendens til at lade sig snyde af gule farver (?)

Måske fordi det virker på mig som om - men jeg er absolut ikke de store botaniske geni - at mange gule blomster har en meget "blank" overflade. Det giver lysreflekser specielt i solskin. Også en ting, som kan få et områdes farve til at flyde ud.

Så er der hvidbalancen. Hvis hvidbalancen er stillet sådan, at den kompenserer for fx skygge/overskyen = "blåt lys", så kan de gule farver nemt blive for mættede i farverne, så de flyder ud. Kører hvidbalancen automatisk skal man være klar over, at det ikke går lige godt i alle situationer.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bo Skelmose

Svaraktivitet:

(6)
#3 Svar postet d. 17-07-11 kl. 21:48. Emne: Hvorfor bliver de gule farver tit forkerte
Jeg har gennem mange år haft de samme problemer - på både video og foto. Jeg har tænkt at det var mængden af farve information ovenpå sorthvidinformationen der fik det til at overbelyse - i Videokameraer måles lysintensiteten i sortvid og tager ikke hensyn til at farveinformationen kan være meget kraftig. Men det mere tekniske i det må jeg heller holde mig ude af da jeg ikke ved hvordan et fastbillede bliver optaget - om sorthvid information og farveinformation er hver for sig eller om det er samlet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator