Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Søren Aarup
Er det her ager-champignon? (Læst 593 gange) Postet d. 15-07-11 kl. 13:51
- se linket HER

I mine svampebøger og her på nettet, står der, at lamellerne er rosa først. Jeg synes bare lamellerne på de her er mere creme-farvede.

Er det mon ager-champignon?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 15-07-11 kl. 14:04. Emne: Er det her ager-champignon?
Hej Søren

Velkommen til F&N!

Det er i hvertfald en champignon, og ligner helt rigtigt Ager-champignon, mon du lagde mærke til lugten af anis / bittermandel og at kødet / overfladen gulnede ved berøring?

Meget unge champignoner er ofte næsten ufarvede som her, tidligt i forløbet bliver mange af dem rødlige.

Ager-champignon er imidlertid et kompleks af arter (alle gode spisesvampe) som ikke kan adskilles fra hinanden uden at kende sporemålet og uden at have eks. i forskellige aldre. Til egentlig bestemmelse er de viste eksemplarer for små.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 15-07-11 kl. 14:04. Emne: Er det her ager-champignon?
Hej Søren

Velkommen til F&N!

Det er i hvertfald en champignon, og ligner helt rigtigt Ager-champignon, mon du lagde mærke til lugten af anis / bittermandel og at kødet / overfladen gulnede ved berøring?

Meget unge champignoner er ofte næsten ufarvede som her, tidligt i forløbet bliver mange af dem rødlige.

Ager-champignon er imidlertid et kompleks af arter (alle gode spisesvampe) som ikke kan adskilles fra hinanden uden at kende sporemålet og uden at have eks. i forskellige aldre. Til egentlig bestemmelse er de viste eksemplarer for små.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Søren Aarup
#3 Kommentar postet d. 15-07-11 kl. 14:31. Emne: Er det her ager-champignon?
Hej Torbjørn.

Mange tak og tak for dit svar også.

Jeg synes jeg kan lugte noget mandel dog ikke anis. Kødet gulner også ved berøring - dog skal jeg trykke til for at se det og det er ikke meget.

I min bog kan den kun forveksles med karbol-champignon, men den synes jeg slet ikke ligner. Så kan det mon være andet.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 15-07-11 kl. 15:23. Emne: Er det her ager-champignon?
Til spisebrug er Karbol-Champignon det eneste at bekymre sig om (det er jo klart ingen fluesvamp). Ud fra din beskrivelse af lugten, den svage gulnen kan det næppe være Karbol-champignon, men også den finskællede hat afviger fra Karbolen, mens fint skællet findes i Ager-champignon-gruppen.

På nettet finder du troværdige svampefotos på - se linket HER, og via svampeatlas (- se linket HER) kan du finde links til bestemmelsesnøgler, for champignoner: http://- se linket HER/MycoKeySolidState/MycoKeyResources/pdf/AtlasNoegler/DanmarksSvampeatlas-Agaricus.pdf

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Søren Aarup
#5 Kommentar postet d. 15-07-11 kl. 15:25. Emne: Er det her ager-champignon?
Tak Torbjørn.

Så bliver det til en god sovs i aften med både mine kantareller, kæmpe støvbolde og nu ager-champignon

God weekend.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 15-07-11 kl. 15:37. Emne: Er det her ager-champignon?
Selv tak Søren

Jeg kan ikke dy mig, men champignoner og kantareller sammen synes jeg er synd for dem begge, mens champignonger og de neutralt smagende kæmpestøvbolde går fint sammen. Jeg ville gemme kantarellerne til senere de kan sagtens holde sig et par dage i køleskabet, og med det vejr vi har haft, vil du om nødvendigt nok hurtigt kunne supplere med flere friske.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Søren Aarup
#7 Kommentar postet d. 15-07-11 kl. 16:14. Emne: Er det her ager-champignon?
Tak Torbjørn - det tror jeg lige jeg vil genoverveje så.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator