Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
Oprettelse af svampeart der både forekommer i naturen og indendørs (Læst 662 gange) Postet d. 16-07-11 kl. 08:17
Hej alle

Ud fra et fund i en urtepotte overvejer jeg at oprette Gråsort Furehat (Leucocoprinus brebissonii). Den forekommer både indendørs bl.potteplanter, i væksthuse men også naturaliset i skove, og er således optaget i rødlisten som sårbar (hvis den kun havde forekommet indendørs ville kategorien være NE).

Hvis den oprettes nu, burde det første fund ikke inkluderes efter min mening, hvorfor oprettelsen sagtens kan vente til den bliver fundet i naturen af en F&N bruger, men det er jo lidt underligt for finderen at hans fund og fine dokumentation således ikke vil blive brugt. Hvad er jeres mening herom?

- se linket HER

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3174)
#1 Svar postet d. 16-07-11 kl. 09:03. Emne: Oprettelse af svampeart der både forekommer i naturen og indendørs
Torbjørn, jeg ville tage den med. Den er jo ikke fremdyrket og rart med referencebilleder.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#2 Kommentar postet d. 16-07-11 kl. 09:07. Emne: Oprettelse af svampeart der både forekommer i naturen og indendørs
Tak Ole, jeg er dog meget interesseret i at flere reagerer på tråden, herunder Thomas. Sagen rører jo ved en gammel diskussion som der tidligere har været i det mindste en laaang tråd om

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3174)
#3 Svar postet d. 16-07-11 kl. 09:22. Emne: Oprettelse af svampeart der både forekommer i naturen og indendørs
Det kender jeg godt. Vi har lignende diskussioner om planter fundet i haver. Vi ser, hvad der kommer.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#4 Svar postet d. 16-07-11 kl. 09:42. Emne: Oprettelse af svampeart der både forekommer i naturen og indendørs
For mig er der ingen tvivl om, at vi skal medtage alle arter, der ikke er egentlig dyrkede, d.v.s. også "følgesvende" og "kommensaler" ("værelseskammerater"). Forekomsten siger noget om artens ekspansionskraft. Med klimaændringer kan det næste skridt blive beskyttede steder i den fri natur.

Hvorfor skulle vi dog afskære os selv fra interessant information. Også Gul Furehat, som er interessant og som oftest dukke op i folks potteplanteurteplanter er interessant.

Det er en underlig puritansk og jomfrunalsk holdning, at spontane arter "under tag" ikke er fine nok til at komme med.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#5 Kommentar postet d. 16-07-11 kl. 09:58. Emne: Oprettelse af svampeart der både forekommer i naturen og indendørs
Kære Poul Evald

Jeg føler mig hverken særlig puritansk eller jomfrunalsk, selv om jeg ikke er enig med dig her. "Indendørs" arter er en anden kategori end "udendørs", og jeg synes godt man kan og skal skelne mellem hjemmehørende og ikke hjemmehørende arter. I den hollandske svampeflora (Funga Neerlandica) skelner man imellem de svampe der kun vokser i urtepotter og væksthuse og dem der (også) gror udenfor, det gør vi også i DK at dømme efter deres rødlistevurderinger (NE eller andet). På den anden side er vi helt enige om at indendørs arter også er interessante og skal studeres, ikke mindst i forbindelse med klimaforandringerne, således: hvornår dukker en væksthusart op i "naturlig" vegetation.

Jeg er godt klar over at "naturlig" (eller vel mere præcist "hjemmehørende" er en svær størrelse at operere med, men jeg husker et par gamle numre af botanisk tidsskrift hvor forskellige plantegruppers forekomster i DK blev undersøgte, at der var flere kategorier at bruge.

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#6 Svar postet d. 17-07-11 kl. 18:09. Emne: Oprettelse af svampeart der både forekommer i naturen og indendørs
Den danske blomsterplanteliste ville halveres, hvis ikke de dyrkede/forvildede/naturaliserede arter medtoges.

For svampenes vedkommende drejer det sig kun om nogle få arter.

Tag Gråsort Furehat med på fugleognatur! Det er en vild dansk svamp.

Der er desuden tradition for at medtage Gul Furehat i danske svampebøger, selvom den ikke er fundet i dansk natur, kun indendørs.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 17-07-11 kl. 19:42. Emne: Oprettelse af svampeart der både forekommer i naturen og indendørs
Tak for jeres reaktioner!

Jeg har overset at Ole allerede havde lagt arten ind

men diskussionen er i alle tilfælde god at have igen.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3174)
#8 Svar postet d. 17-07-11 kl. 22:32. Emne: Oprettelse af svampeart der både forekommer i naturen og indendørs
Det er ca. 3 år siden. Jeg husker ikke hvorfor, men selvfølgelig ved en henvendelse.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#9 Kommentar postet d. 18-07-11 kl. 12:37. Emne: Oprettelse af svampeart der både forekommer i naturen og indendørs
Gråsort furehat/silkehat finder jeg hvert år på Søllerød kirkegård i et bed med Rhododendron og Enkianthus. Jeg har også set den i Sydkanten af Hornbæk plantage for år tilbage. Indberettet i det gamle svampefund forum og i Svampeatlas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator