Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Søren Aarup
Hvad skete der med mine kantareller? (Læst 8589 gange) Postet d. 16-07-11 kl. 21:15
For ca. en uge siden fandt jeg nogle kantareller. De blev skåret op og frosset ned i rå tilstand. For to dage siden blev de tøet op og stod i køleskabet. Idag fandt jeg nogle friske kantareller og så skulle der laves sovs. Det var en frygtelig bitter smagsoplevelse. De optøede kantareller var alle meget bitre i smagen men de friske fejlede ikke noget. Jeg spiste af de optøede da de var friske, på dagen jeg fandt dem og de var rigtig gode.

Hvad er der mon sket her? Jeg læste, at de kunne fryses rå og, at de måske kunne blive seje men ikke noget om bitre i smagen.

Besvar | Kommentér

Lise Madsen

Svaraktivitet:

(152)
#1 Svar postet d. 17-07-11 kl. 11:46. Emne: Hvad skete der med mine kantareller?
Ja det er ærgerligt med bitre kantareller, ved ikke om de altid bliver det men det sker tit, jeg giver altid et opkog før jeg fryser dem hvad jeg sjældent gør, derimod koger jeg dem i 1 l vand tilsat 1 spk. salt koges mindst en halv time, kommes på glas med kogevandet og lidt atamon, så kan de holde længe og bevarer smagen.

Venligst Lise

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#2 Svar postet d. 17-07-11 kl. 12:02. Emne: Hvad skete der med mine kantareller?
Hej Søren!

Jeg har ingen forklaring på fænomenet, men kan kun beklage at jeg fik dig ud på den galej ved at anbefale at du ventede med kantarellerne.

Da jeg var ung boede vi i Thy hvor der var masser af kantareller, min mor henkogte dem når vi havde for mange, men jeg mener at kunne huske at de blev lidt seje derved.

I dag ville jeg blanchere dem, dvs. smide dem på en tør pande indtil de saftede godt og væden kunne hældes fra, bagefter ville jeg fryse dem og evt. også fryse væden. Det fungerer fint i hvertfald med tragtkantareller!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7381)
#3 Svar postet d. 17-07-11 kl. 12:02. Emne: Hvad skete der med mine kantareller?
Hej Søren!

Jeg har ingen forklaring på fænomenet, men kan kun beklage at jeg fik dig ud på den galej ved at anbefale at du ventede med kantarellerne.

Da jeg var ung boede vi i Thy hvor der var masser af kantareller, min mor henkogte dem når vi havde for mange, men jeg mener at kunne huske at de blev lidt seje derved.

I dag ville jeg blanchere dem, dvs. smide dem på en tør pande indtil de saftede godt og væden kunne hældes fra, bagefter ville jeg fryse dem og evt. også fryse væden. Det fungerer fint i hvertfald med tragtkantareller!

mvh, Torbjørn

Besvar | Kommentér

Steffen Kjeldgaard

Svaraktivitet:

(2)
#4 Svar postet d. 17-07-11 kl. 12:18. Emne: Hvad skete der med mine kantareller?
Hej

Min erfaring er, at man fint kan fryse alm. kantareller hvis man steger dem først, med et minimum af fedtstof (smør), ingen salt eller peber.

Efter at de er kølet af, så i poser, suger luften ud.

Det fungere fint. Hvis de fryses rå bliver de bitre, hvis de tørren bliver de seje.

Mvh

Steffen

Besvar | Kommentér

Søren Aarup
#5 Kommentar postet d. 17-07-11 kl. 12:45. Emne: Hvad skete der med mine kantareller?
Hej alle.

Mange tak for Jeres svar. Jeg vil fremover ikke fryse mine kantareller rå. Jeg var for resten i Gribskov igår og det piplede frem med kantareller frem mange steder. Så jeg prøver bare igen

God søndag.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen
#6 Kommentar postet d. 18-07-11 kl. 13:32. Emne: Hvad skete der med mine kantareller?
Jeg fryser også mine overskydende kantareller rå, men tør dem ikke op, før de kommer på panden. Hidtil har jeg ikke oplevet meget bitterhed

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator