Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Alfred Pedersen
Stor hvid svamp (Læst 4842 gange) Postet d. 17-07-11 kl. 23:37
Fundet i dag i Hune på jord op og ned ad en afsavet fyrretræsstamme. Hat 9 cm. hvid, ingen skæl. Stok 10 x 1,5 cm med hudagtig ring og kølleformet nederst. Lameller hvide, fri og tætte.

Jeg var umiddelbart sikker på, at det var en fluesvamp med de hvide lameller, ringen og den lidt knoldagtige nederste del af stokken. Eller en champignon, men den ville ikke have hvide lameller i den alder. Det nærmeste jeg er kommet til er Rosabladet silkehat (Leucoagaricus leucothites) Leucoagaricus må jo betyde: en hvid champignon - hvid med hensyn til de hvide lameller

Stokken er nederst læderbrunligt anløbende, som Jan Vesterholt skriver i Danmarks Svampe.

Stor hvid svamp (Fundet i dag i Hune på jord op og ned ad en afsavet fyrretræsstamme. Hat 9 cm. hvid, ingen skæl. Sto)
Foto: Alfred Pedersen
Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#1 Kommentar postet d. 17-07-11 kl. 23:39. Emne: Stor hvid svamp
hatten

Stor hvid svamp (hatten)
Foto: Alfred Pedersen
Klik på billedet for original størrelse (846 x 635)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 18-07-11 kl. 07:31. Emne: Stor hvid svamp
?? prøv at lade den ligge frit, for evt. farveændringers skyld (kød, lameller), var der mere end det ene eks., så gælder det samme - har endnu ingen gode ideer.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 18-07-11 kl. 07:31. Emne: Stor hvid svamp
?? prøv at lade den ligge frit, for evt. farveændringers skyld (kød, lameller), var der mere end det ene eks., så gælder det samme - har endnu ingen gode ideer.

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#4 Svar postet d. 18-07-11 kl. 07:49. Emne: Stor hvid svamp
Det ligner meget Rosabladet Silkehat - se linket HER - en bemærkelsesværdig svamp af ridderhatdimensioner og som ofte står i et enkelt eller få eksemplarer. - Prøv evt. at hatten på et stykke hvidt eller sort papir og med et syltetøjsglas el.l. over et halvt døgns tid, og se så sporefarven: brunt:champignongruppen, hvidt: parasolhat (i spil bl.a. Mark-Parasolhat, men den her er for bleg efter min mening), hvidt med rosa skær: Rosabladet Silkehat (du kan ofte se det rosa skær på lamellerne).

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 18-07-11 kl. 07:58. Emne: Stor hvid svamp
Der skal stå: Prøv evt. at lægge hatten .... o.s.v.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 18-07-11 kl. 08:10. Emne: Stor hvid svamp
Med den lamelfarve er det ingen champignon, Rosabladet Silkehat er et godt bud, men arterne i slægten har alle hvidligt sporestøv ifølge Funga nordica, når jeg anbefalede at du lod den ligge var det netop for at se om lamellerne blev lidt laksefarvede, hvis ikke bør den mikroskoperes (helst via svampeatlas).

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Alfred Pedersen
#7 Kommentar postet d. 18-07-11 kl. 08:24. Emne: Stor hvid svamp
Tak til Torbjørn og Poul Evald for kommentarer. I miniguide Svampe af Jean-Marie Polese står der om Leucoagaricus leucothites, at ringen ikke er særlig udviklet og glider let frem og tilbage på stokken. Dette passer også på mit eksemplar.Her kaldes svampen for Rosabladet parasolchampignon. Der var kun et eksemplar. I løbet af natten er stokken blevet tydeligt læderbrunligt anløbent. Mvh Alfred

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 18-07-11 kl. 08:42. Emne: Stor hvid svamp
Jeg smider navnet Rosabladet Parasolchampignon ind som synonym for Silkehat. Den løse ring overbeviser mig om slægten, men jeg er stadig tøvende med hensyn til arten på grund af den manglende udvikling af lamelfarven, det kan være at eksemplaret - trods størrelsen - ver umodent og derfor ikke nåede at skifte lamelfarve ved henliggen. Erik Rald kan muligvis komme os nærmere, ellers vil mikroskopi af et stykke lamel afsløre identiteten

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 18-07-11 kl. 08:42. Emne: Stor hvid svamp
Jeg smider navnet Rosabladet Parasolchampignon ind som synonym for Silkehat. Den løse ring overbeviser mig om slægten, men jeg er stadig tøvende med hensyn til arten på grund af den manglende udvikling af lamelfarven, det kan være at eksemplaret - trods størrelsen - ver umodent og derfor ikke nåede at skifte lamelfarve ved henliggen. Erik Rald kan muligvis komme os nærmere, ellers vil mikroskopi af et stykke lamel afsløre identiteten

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator