Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. juni 2021

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Artikler -> Nyheder

Preben Kirstejn
Danmark får sin første sommerfugleskov (Læst 5137 gange) Postet d. 23-11-06 kl. 10:28
Danmark får sin første sommerfugleskov (Røde ordensbånd, gaffelhaler, sørgekåber og iriser. Det er blot nogle af de danske sommerfuglearter,)
Foto: Jan Fischer Rasmussen

Røde ordensbånd, gaffelhaler, sørgekåber og iriser. Det er blot nogle af de danske sommerfuglearter, der går en lysere fremtid i møde. Skov- og Naturstyrelsen er nemlig gået i gang med at etablere en særlig sommerfugleskov, som er den første af sin slags i Danmark. Et 0,7 hektar stort skovområde syd for Ulvshale på Møn. De første 1.500 træer er netop blevet plantet.

"Ja, mange tror jo ikke deres egne ører, når de hører om det her. Men den er skam god nok. Der er faktisk tale om en skov, som er specielt indrettet til sommerfugle. Vi vil gerne skabe en så varieret natur i Danmark som muligt, og her kommer sommer-fugleskoven ind i billedet. Ved at plante nogle særlige træarter kan vi skabe bedre forhold for nogle af de sommerfuglearter, der ellers ikke tilgodeses", forklarer skovfoged Stefan Skov fra Skov- og Naturstyrelsen.

En stor del af de nye træer er bævreasp. Det er nemlig en træart, som kommer mange sommerfuglearter til gode – både med hensyn til at finde føde og formere sig.

Der er også plantet sejlepile og stilkege, som ligeledes er en gevinst for mange arter. Effekten i form af flere sommerfugle vil efter alt at dømme kunne ses i løbet af få år, da der er tale om hurtigtvoksende træarter.

Skov- og Naturstyrelsen har arbejdet tæt sammen med Lepidopterologisk Forening om projektet. Knapt 20 medlemmer fra sommerfugleforeningen deltog i arbejdet med at plante de nye træer.

"Vi har haft stor glæde af samarbejdet. Foreningen, der har en virkelig stor viden på området, er selv kommet med forslag til, hvordan vi skulle indrette skoven. Og vi har fulgt alle deres råd, bl.a. med hensyn til selve beliggenheden af skoven", fortæller Stefan Skov.

Der kan læses mere om projektet på: - se linket HER

Kommentér

Jens Stolt
#1 postet d. 23-11-06 kl. 14:57. Emne: Danmark får sin første sommerfugleskov
Nå ja. Det er GODT.

Det er en begyndelse og en ny måde at tænke på.

Bævreasp er mit yndlingstræ af lepidopterologiske grunde.

MEN det er et FRIMÆRKE. 0,7 HA

Mere mere.....

Desuden er det fint om man slipper kvæg eller får ind i det engang imellem. Så kan man også få bøffer.

Kommentér

Lars Andersen
#2 postet d. 24-11-06 kl. 22:50. Emne: Danmark får sin første sommerfugleskov
Hej Jens, man skal jo begynde et sted, jeg var der selv for at plante Bæverasp sammen med 16 andre frivillige lepidopteologer, se foto: - se linket HER

Fik bukket et par spader i den tunge jord under plantningen.

Hilsen Lars Andersen

Kommentér

Jens Stolt
#3 postet d. 25-11-06 kl. 00:48. Emne: Danmark får sin første sommerfugleskov
TUNG jord? arrrgh. Så egner det sig ikke til bævreasp.

Det plejer da at være sandet nok på Ulvshale, men I var nok længere inde.

Plantede I nogen slåen?

Kommentér

Lars Andersen
#4 postet d. 25-11-06 kl. 08:41. Emne: Danmark får sin første sommerfugleskov
Tung jord, det var nok pga. efterårsregnen, nu er jeg ikke ekspert på hvilken jordtyper bæverasp kræver, men jeg tror nok at Falster Skovdistrikt ved hvad de gør.

Hilsen lars Andersen

Kommentér

Lars Andersen
#5 postet d. 25-11-06 kl. 08:49. Emne: Danmark får sin første sommerfugleskov
Fandt et link på nettet, der skriver om Bæverasp som findes i Skove af Stilk-Eg, Hængebirk og Dunbirk samt div. Pil, ofte iblandet Almindelig Røn på meget næringsfattig, ofte sandet (eller moræne) og sur jordbund i Østersø- og Nordsøområdet; der kan vokse Tørst, Bølget Bunke og andre græsser og urter fra sur bund (sommetider Blåtop) og ofte bregner.

Kommentér

Jens Stolt
#6 postet d. 25-11-06 kl. 12:13. Emne: Danmark får sin første sommerfugleskov
Skovfolkene ved godt, hvad bævreasp er og hvad den kræver. Men de vælger måske ikke hvilket stk. land de vil plante den på. Iøvrigt kræver den ikke noget og kan gro allevegne. Men den bliver bare med tiden udkonkureret af andre træarter hvis den står på næringsrig bund.

En anden ting, og det er måske nok så alvorligt. Sommerfuglene kan bedst lide om foderplanterne, står på sandjord. Det gælder ialtfald for sørgekåben og jeg tror også for gaffelhalen.

Men jeg spekulerer, jeg ved ikke hvilket ordstykke, det drejer sig om, det er jo ikke sikkert, det er ler, bare fordi folk knækker spader i det.

Og under alle omstændigheder er ethvert frimærke godt og tankegangen viser en ny positiv retning.

Jægerne og alle deres elendige granplantninger, kunne lære noget af det.

Kommentér

Erik Steen Larsen
#7 postet d. 26-11-06 kl. 02:42. Emne: Danmark får sin første sommerfugleskov
Hej Jens,

De 0,7 ha. er blot en lille flig af et større område på indtil videre 28 ha. der skal tilplantes, så tag den med ro.

Kig her: - se linket HER

Mvh.,

Erik

Kommentér

Preben Kirstejn
#8 postet d. 04-12-06 kl. 10:20. Emne: Danmark får sin første sommerfugleskov
Dette indlæg er til alle naturvenner på F&N:

Nogle får sommetider en god ide andre får en dårlig. Undertegnede fik en god ide (synes jeg selv)fredag 23. november. Inspirationen for mig var omtalen af sommerfugleskoven på Møn. Hvis det kunne lade sig gøre på Møn, hvorfor skulle vi så holde os tilbage i Århus. Derfor sendte jeg et brev til Rådmanden for teknik og miljø i Århus, Peter Thyssen.

Her gengives brevet:

Gode Peter Thyssen.

Først vil jeg udtrykke min store tilfredshed over etableringen af Egå Engsø. Jeg tror, at jeg taler på mange menneskers vegne, når jeg siger, at det er noget af det bedste, der er sket i denne del af Århus.

Flere gange i løbet af ugen er jeg på besøg ved søen. Den hurtige etablering af en spændende fuglebestand, gør det til en oplevelse ud over det sædvanlige.

Jeg glæder mig allerede til forårets komme. Da kan vi opleve blomster, bier o.s.v. Det bliver godt.

At der også skal plantes en skov, gør det bare mere interessant. Men netop på grund af beplantningen har jeg et forslag til fri benyttelse.

Netop i dag har jeg på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside læst, at en skov til forbedring af sommerfuglenes levevilkår bliver plantet på Møn. Ja, du læste rigtigt - en sommerfugleskov. Jeg synes, at også denne ide er fremragende. Derfor kunne det måske også indgå i den plan, der er for skov ved engsøen. Jeg fornemmer, at det blot drejer sig om, at der plantes nogle bestemte træarter, så som bævreasp.

Ideen er hermed givet, og du kan læse mere om projektet på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside.

Med venlig hilsen

Preben Kirstejn.

Jeg har nu gået i nogle dage og ventet spændt på rådmandens svar. Det kom så her til morgen, og jeg må nok sige, at jeg har svært ved at få armene ned. Det er nemlig langt mere positivt, end jeg havde forventet.

Her er svaret:

Tak for din e-mail af 23. november. Og mange tak for de pæne ord om den nye Egå Engsø og dit forslag til trævalg i forbindelse med den kommende tilplantning af en del af området.

Det glæder mig, at så mange, så hurtigt har fået så stor gavn af søen og det liv den har tilført området. Søen, de tilgrænsende enge og den kommende skov vil blive endnu mere spændende med tiden. Teknik og Miljø arbejder for at kunne skabe de bedste vilkår for varieret sund natur med plads til frluftslivet.

Skoven og den nye udflugtslegeplads ved engsøen anlægges i et samarbejde med Moesgård Museum med stenalderen som gennemgående tema. I stenalderen var engsøen del af en fjord og der findes talrige spor efter bosættelser og fangstpladser i området omkring den gamle fjord.

Træartsvalget ved tilplantningen tager derfor udgangspunkt i pollendiagrammer fra området som afspejler hvilken træartssammensætning skoven havde i stenalderen, nærmere bestemt i Ertebølletiden. Skoven vil således bestå af lind, hassel, eg og skovfyr på de højereliggende arealer og ask, rødel og birk i de lavereliggende mere fugtige områder. Ca. 8 ha tilplantes, mens store åbne arealer bibeholdes med naturgræs af hensyn til udsigten over søen samt for at fremme det plante- og dyreliv, der er forbundet med lysåbne arealer som f. eks. enge.

Natur og Miljø der forestår skovrejsningen har på foranledning af din henvendelse kontaktet Lepidopterologisk Forening som også medvirkede ved tilplantnongen af sommerfugleskoven på Møn, for at høre hvorledes det nævnte træartsvalg ved Egå Engsø tilgodeser sommerfugles vilkår. Sommerfugleforeningen har meddelt at arterne udgør gode foderplanter for dagssommerfugle og skovens dominerende arter således med tiden vil give gode muligheder for et rigt sommerfugleliv ved den nye engsø. Arterne bævreasp og seljepil forekom også i området i stenalderen dog i mindre omfang end de ovennævnte. Med inspiration i din henvendelse og for at tilføje skoven yderligere variation og værdi for sommerfugle, bliver de derfor tilføjet plantelisten som spredt indblanding på egnede lokaliteter i den nye skov.

Jeg håber, du og mange andre fortsat vil få mange naturoplever ved Egå Engsø i fremtide.

Med venlig hilsen

Peter Thyssen.

Det kan man da kalde positiv særbehandling.

Altså, det går den rigtige vej med naturgenopretning.

Preben Kirstejn

Kommentér

Jens Stolt
#9 postet d. 04-12-06 kl. 10:40. Emne: Danmark får sin første sommerfugleskov
Det var da fedt!

Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator