Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torbjørn Borgen
kantareltid (Læst 972 gange) Postet d. 23-07-11 kl. 09:18
Hej alle

Med det vejr vi har i øjeblikket myldrer kantarellerne frem . Vi plejer at kalde de gule kantareller Almindelig, eller Bleg, dog med nogen variation:

- se linket HER, men Ametyst-kantarel findes også ind imellem, se nedenstående henvisninger til felthåndbogen.

Ny forskning har dog vist at vi også i Danmark må regnes med flere arter i gruppen. Derfor vil jeg opfordre jer til at fotodokumentere, og gerne give oplysninger om hatoverflade, kødets reaktion ved gennemskæring, samt økologi (muldbund / morbund, træarter i nærheden) hvis I finder noget der ikke lige passer, fremfor at forsøge at tvinge jeres fund ind i en af de nævnte arter

God jagt!

Torbjørn Borgen

- se linket HER

- se linket HER

- se linket HER

Kommentér

Heine Prilvang
#1 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 10:46. Emne: kantareltid
samme

kantareltid (samme)
Heine Prilvang har vedhæftet dette billede
Kommentér

Heine Prilvang
#2 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 10:48. Emne: kantareltid
Hmm. skal lige finde ud af det der mid billeder

kantareltid (Hmm. skal lige finde ud af det der mid billeder :-))
Kommentér

Heine Prilvang
#3 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 10:53. Emne: kantareltid
hej Torbjørn.

Hermed et eksempel på hvad jeg kalder bleg kanterell. Vokser på sandet jord ved blanding af eg og bøg. Der er masse af almindelig kanterelle sted. Jeg arbejder lige lidt videre med mit nye billedprogram, for jeg har masse af kanterelbilleder

MVH

Heine

Kommentér

Torbjørn Borgen
#4 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 10:54. Emne: kantareltid
Hej Heine

Der er flere tilfælde af "albinoer" af Almindelig Kantarel, men der er vist ingen i Danmark der har noget overblik over dem.

Men når jeg nu er igang vil jeg oploade et foto af Almindelig Kantarel, og en som måske er noget andet (den sidste i en særskilt tråd)

kantareltid (Hej Heine
Der er flere tilfælde af "albinoer" af Almindelig Kantarel, men der er vist ingen i Danma)
Torbjørn Borgen har vedhæftet dette billede
Kommentér

Heine Prilvang
#5 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 11:06. Emne: kantareltid
Lidt flere. Samme sted

kantareltid (Lidt flere. Samme sted)
Kommentér

Torbjørn Borgen
#6 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 11:08. Emne: kantareltid
Bleg kantarel er kendetegnet ved at have tydelig, bleg filt (egentlig mycelelielag) på hatoversiden og ved at kødet anløber ret kraftigt brunligt, endvidere er den ofte større og kraftigere end Almindelig kantarel, og økologien er forskellig.

se bestemmelsesnøglen her fra Svampeatlas: - se linket HER

Jeg lovede et foto af en afvigende type: Den vokser de samme steder som Almindelig Kantarel og bliver ikke påfaldende brun, men hatten er tydeligt filtet, og stokken er lidt abrikosfarvet småskællet, den har ofte, men ikke altid blegere lameller. Jeg vil tro at den er blevet overset, evt. blandet sammen med Bleg Kantarel. Dette er dog meget foreløbigt, jeg har således ikke haft den under mikroskopet endnu, men det kommer!

kantareltid (Bleg kantarel er kendetegnet ved at have tydelig, bleg filt (egentlig mycelelielag) på hatoversiden )
Torbjørn Borgen har vedhæftet dette billede
Kommentér

Torbjørn Borgen
#7 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 11:12. Emne: kantareltid
Tak for flere fotos Heine! - har du nogen mulighed for at lave et tykt sporeaftryk på den blege kantarel? - hvilken økologi havde den?

mvh Torbjørn

Kommentér

Heine Prilvang
#8 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 11:13. Emne: kantareltid
Hej torbjørn.

Har fundet denne rødlige fætter i gennem et par år nu. Vokser altid samme sted og altid rødlig. Faktisk er den mere rødlig end billedet viser.

kantareltid (Hej torbjørn.

Har fundet denne rødlige fætter i gennem et par år nu. Vokser altid samme sted og a)
Kommentér

Torbjørn Borgen
#9 Kommentar postet d. 28-07-11 kl. 11:20. Emne: kantareltid
Tak igen Heine!

Økologiske oplysninger (dvs. jordbund, muld, mor eller sand) er vigtige, det samme er kødets eventuelle farveskift, et tykt sporeaftryk vil være guld værd, kan du se med lup om hatten er glat på den rødlige, eller hvad, jeg kan ikke se det på dit foto.

mvh, Torbjørn

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator