Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mette Høegh
Hvad yngler på min tørresnor? - tråd fra andet forum (Læst 3861 gange) Postet d. 26-07-11 kl. 18:59
Dette indlæg blev oprettet 21/7 i forummet "Insekter og entomologi", men foreslået til dette forum istedet.

Den oprindelige tråd findes her:

- se linket HER

Hvis dette ikke er den rigtige måde at gøre det på, beklager jeg på forhånd.

Igår eftermiddag fandt jeg en klump æg limet på tørresnoren. Først troede jeg det var hæfteplaster efterladt af gæster sidste lørdag. Æggene er flade og hårde og sidder godt fast.

Tørresnoren hænger ca. 170 cm. over jorden, på Midtsjælland. Omgivet af marker (lerjord), med skov, å og mose indenfor 1 km.

Jeg vil tro at de er lagt for nyligt, da jeg bruger tørresnoren 3-5 gange om ugen, og jeg har ikke set dem før igår.

Hvad hulen kan det være?

Hvad yngler på min tørresnor?  -  tråd fra andet forum (Dette indlæg blev oprettet 21/7 i forummet "Insekter og entomologi", men foreslået til dette forum i)
Mette Høegh har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (648 x 488)
Besvar | Kommentér

Nikolaj Kleissl

Svaraktivitet:

(268)
#1 Svar postet d. 26-07-11 kl. 21:18. Emne: Hvad yngler på min tørresnor? - tråd fra andet forum
hej Mette

jeg har læst den anden tråd og ja jeg tænkte også på strand ringspinder men ja farven og der er også alt for mange til at det kunne være en sommerfugl selv om det ligner så nogle æg, men hvor bor du?

Besvar | Kommentér

Mette Høegh
#2 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 22:05. Emne: Hvad yngler på min tørresnor? - tråd fra andet forum
Hej Nikolaj. Jeg bor lige nord for Herlufmagle

Besvar | Kommentér

Nikolaj Kleissl
#3 Kommentar postet d. 26-07-11 kl. 22:16. Emne: Hvad yngler på min tørresnor? - tråd fra andet forum
ja vi må vente og se.

Besvar | Kommentér

Steffen Kjeldgaard
#4 Kommentar postet d. 27-07-11 kl. 00:26. Emne: Hvad yngler på min tørresnor? - tråd fra andet forum
Hej

Hvis man ser godt efter kan man se, at der kun er æg på sider af snoren, derfor er det ikke en ringspinder.

Mvh

Steffen

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#5 Kommentar postet d. 27-07-11 kl. 00:27. Emne: Hvad yngler på min tørresnor? - tråd fra andet forum
Hej Nikolaj og Mette

Nå, så det skulle ikke være sommerfugleæg, så kommer jeg pludselig i tanke om, at jeg for tre år siden fandt nogle lignende æg på et vedbendblad. Jeg fik dem dog aldrig bestemt, men her er de. Hvad siger I, ligner de ikke ret godt?

Venlig hilsen Anni

Hvad yngler på min tørresnor?  -  tråd fra andet forum (Hej Nikolaj og Mette

Nå, så det skulle ikke være sommerfugleæg, så kommer jeg  pludselig i tanke )
Foto: Anni Lene Nielsen
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 Kommentar postet d. 27-07-11 kl. 00:29. Emne: Hvad yngler på min tørresnor? - tråd fra andet forum
tæt på. Måske kan vi tilsammen få sat navn på dem. Men vi skal så over i et nyt forum, hvis ingen her kan hjælpe. Mit gæt er, at det kan være æg fra en tæge f.eks. Vi må vente og se, om nogle kan hjælpe.

Jeg linker lige på den anden tråd hertil, så de hænger sammen

Hvad yngler på min tørresnor?  -  tråd fra andet forum (tæt på. Måske kan vi tilsammen få sat navn på dem. Men vi skal så over i et nyt forum, hvis ingen he)
Foto: Anni Lene Nielsen
Besvar | Kommentér

Nikolaj Kleissl

Svaraktivitet:

(268)
#7 Svar postet d. 27-07-11 kl. 00:42. Emne: Hvad yngler på min tørresnor? - tråd fra andet forum
Anni jeg har faktis ikke helt glemt dine æg og ja da de ligner meget.

det lidt sjove er at jeg sider og se på smutuglen i min bog "danske sommerfugle" der er et ikke så godt billed af dens æg og de ligner meget men nok til at jeg vil sige smutugle også fordi på billed er de lagt på noget død plante/gren som om det ikke betyder så meget hvad det er de bliver lagt på.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#8 Kommentar postet d. 27-07-11 kl. 01:32. Emne: Hvad yngler på min tørresnor? - tråd fra andet forum
Hej Nikolaj

Jeg har lige set de æg, du omtaler fra Smutugle på s. 544. Det ser ud til, at der er rigtig mange ihvertfald. Jeg var ikke klar over, at den også lagde så mange. Men farven er lysere, ser det ud til, og måske er der en pointe i det, som Steffen skrev om, at de ikke sidder hele vejen rundt på snoren. Mon Smutuglen ikke har dem hele vejen rundt?

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Mette Høegh
#9 Kommentar postet d. 27-07-11 kl. 07:52. Emne: Hvad yngler på min tørresnor? - tråd fra andet forum
Ja, det er rigtigt, Steffen, der er ikke æg hele vejen rundt. Men jeg har jo sjusket med dokumentationen, for jeg drejede snoren for at få et godt nærbillede. Jeg råder bod på miseren snarest, med friske billeder. Lige nu er morgenlyset for skarpt, jeg får overbelyste billeder.

Æggene sidder på snorens underside og op ad begge sider, til en anelse forbi midten. Set direkte oppefra kan æggene ses på begge snorens sider, men ikke mere end det.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator