Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Maarbjerg
Hvilken svamp? (Læst 1008 gange) Postet d. 26-11-06 kl. 16:22
Kan nogen sætte navn på denne svamp - fundet i nåleskov i Sverige. Vh Jens

Hvilken svamp? (Kan nogen sætte navn på denne svamp - fundet i nåleskov i Sverige. Vh Jens)
Foto: Jens Maarbjerg
Kommentér

Poul Evald Hansen
#1 postet d. 26-11-06 kl. 16:48. Emne: Hvilken svamp?
Det ligner Kølle-Kantarel - Gomphus clavatus, som er meget sjælden i Danmark. Sammenlign: - se linket HER

Havde den rynker eller årer på siderne?

M.v.h.

Poul Evald

Kommentér

Flemming Larsen
#2 postet d. 26-11-06 kl. 17:27. Emne: Hvilken svamp?
Hej Jens,

Kan vi ikke få et nærbillede?

Umiddelbart ligner noget pigsvamp - måske i et tidligt stadie.

mvh.

Flemming

Kommentér

Michael Filtenborg
#3 postet d. 26-11-06 kl. 18:06. Emne: Hvilken svamp?
Poul nu er du urealistisk. Den vokser kun i de tidlige sommermåneder her hjemme, og kun i løvskov, faktik kun gammel bøgeskov. Anslået bestand 50 eksemplare, og den er kritisk truet, så nej. Pigsvamp måske ja, men jo jeg vil også gerne have et lidt større billede eller et nærbillede.

Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 26-11-06 kl. 18:23. Emne: Hvilken svamp?
Flere ser noget sammentrykte ud?

Kan du ikke fortælle lidt mere eller komme med et stort billede.

Søren Langkilde, som har sin jævne gang østpå hos de rare mennesker ()kan måske hjælpe os?

Kommentér

Michael Filtenborg
#5 postet d. 26-11-06 kl. 18:29. Emne: Hvilken svamp?
ja ok det skal siges at den er fundet i nåleskov i udlandet som her, men dn er ekstremt truet overalt i Eu såvidt jeg er orienteret.

Kommentér

Jens Maarbjerg
#6 postet d. 26-11-06 kl. 18:48. Emne: Hvilken svamp?
Ok. Her er et udsnit. Jeg formindsker mine billeder her, så de er 300 på den lange led. Hvis jeg laver dem større, godtages de ikke, men jeg får besked på de 300. Hvordan får I jeres billeder større? Vh Jens

Hvilken svamp? (Ok. Her er et udsnit. Jeg formindsker mine billeder her, så de er 300 på den lange led. Hvis jeg lav)
Foto: Jens Maarbjerg
Kommentér

Michael Filtenborg
#7 postet d. 26-11-06 kl. 18:51. Emne: Hvilken svamp?
Det er kb det drejer sig om. de må maks være 50 kb og jeg kan da i en dle tilfælde få ihvertfald et 515 x 300 og noget ned på 49,5 eller noget i dne stil. Det ligner i øvrigt gankse rigtigt en pigsvamp stadig.

Kommentér

Flemming Larsen
#8 postet d. 26-11-06 kl. 19:29. Emne: Hvilken svamp?
På nærbilledet kan man tydelig se ansatser til pigge, så min første intuition var vist rigtig - Men du har nok selv bedre muligheder for at slå op i nogle af dine egne bøger for at finde ud af hvilken pigsvamp det drejer sig om.

Mht. til begræsning i billed størrelsen, så er det antal af kilobytes (max. 50) - altså hvor meget den fylder på harddisken og ikke så meget den arealmæssige størrelse. Der fulgte sikkert et progtam med til dit digital-kamera. Nu bruger jeg selv den professionelle version af Photoshop, hvor det er muligt at sætte filstørrelsen til en given max, når man gemmer som jpg.

Det er dog ikke alle programmer der har denne mulighed (og jeg ved ikke hvordan det er i de skrabede/"light" versioner der ofte fælger med kameraet). Men der findes for det meste en mulighed for at sætte kompression/kvalitet, når man gemmer et billede. Omkring 20(eller 80 hvis skalaen går den anden vej!) for et billede på 600x450 pixel plejer at kunne holde sig under de 50 kb.

Der kan dog være forskelle efter hvor deltaljeret billedet er. Og i visse tilfælde vil det også fremkomme for meget støj og fortegninger i billedet, så det kan være bedre at gøre billedarealet mindre og hæve kvaliteten.

Nå, det blev vist lidt indviklet. Måske skulle jeg eller en anden skrive en lille tutorial om emnet med basis i et gratis billedprogram.

Kommentér

Flemming Larsen
#9 postet d. 26-11-06 kl. 19:56. Emne: Hvilken svamp?
Jeg vover alligevel at komme med et bud: Orange Korkpigsvamp (Hydnellum aurantiacum)

Se bilede i Ryman og Holmåsen (s. 98), Hvor du også finder en nøgle (s. 96)

og se dette billede fra nettet

- se linket HER

De er måske lidt mere orange - men alligevel er der mange lighedspunkter

Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator