Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Stolt
Hvilken svamp (Læst 873 gange) Postet d. 26-11-06 kl. 17:30
Hvilken lille lamelsvamp.

3-4 cm på rådden bøg.

dyrehaven 26 nov 2006

Kan nogen hjælpe?

Hvilken svamp (Hvilken lille lamelsvamp.
3-4 cm på rådden bøg.

dyrehaven 26 nov 2006

Kan nogen hjælpe?)
Foto: Jens Stolt
Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 postet d. 26-11-06 kl. 18:20. Emne: Hvilken svamp
Det er i læssevis af huesvampe, jeg har også nogen, jeg ikke kan finde ud af.

Skal vi ikke bare sige Mycena sp.?

Kommentér

Jens Stolt
#2 postet d. 26-11-06 kl. 20:12. Emne: Hvilken svamp
Tak Magretha, Alene at komme til "huesvamp" er da et fremskridt.

Kommentér

Torben Geertz
#3 postet d. 26-11-06 kl. 20:18. Emne: Hvilken svamp
Ja, Mycena sp. ville være nemt, men osse lidt roderi, for i støder på dem tit og ofte - mest ofte -, men i kan prøve denne side, som jeg har brugt rigtig meget - se linket HER

Mvh. Torben

Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 postet d. 26-11-06 kl. 21:18. Emne: Hvilken svamp
Jeg vil vove det ene øje på Spidspuklet Hjelmhat, Galerina triscopa. Det passer fint med udseende, voksested etc. Jeg sammenligner med et billede i Der grosse BLV Pilzführer, som de færreste vel har, men der er nok også andre muligheder. I hvert fald tror jeg mere på Hjelmhat end Huesvamp.

mvh

Ole

Kommentér

Flemming Larsen
#5 postet d. 26-11-06 kl. 22:01. Emne: Hvilken svamp
Nu er Hjelmhatte ikke noget der er nemt, men min tanke var også først i den den retning. Især på basis af lamelfarven.

Jeg ville dog gerne have sporefarven først (hvid for huesvamp og brune for hjemhat). I felten vil man ofte kunne se sporestøvet på lameller med en god lup - ellers må man tage et frugtlegeme med hjem og lægge hatten på et stykke papir eller glasplade - man vil så kunne se et spore aftryk efter et stykke tid.

Spidspuklet hjemhat kunne være et bud.

Men jeg ved ikke om den kan være så mørk på hatten som dit billede.

- se linket HER

- se linket HER

(nederst på siden)

Kommentér

Flemming Larsen
#6 postet d. 26-11-06 kl. 22:29. Emne: Hvilken svamp
Hvis det er en husvampe, vil mit eneste bud være Orangeægget huesvamp (Mycena aurantiomarginata)

Du kan se et billede her

- se linket HER

og

- se linket HER

eller slå den op i Mycokey

- se linket HER

Den står som voksende i nåleskov og under en, sjældent i løvskov i nøglen, så normalt vil den nok ikke vokse på træ. Men det er ikke ualmindeligt at myceliet vorkser ind over liggende stammer eller op af stående mosbegroede træer, så man kan blive snydt og tro at en jordboende svamp vokser på træ.

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator