Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Torben Geertz
Jeg har lige... (Læst 1364 gange) Postet d. 26-11-06 kl. 18:54
Jeg har lige et par svampe - eller rettere 3 - som jeg er lidt i tvivl om og den første kommer her!

Jeg er lidt i tvivl om det osse er en Ægte Honningsvamp eller om jeg skal over i Mørk H.S.

De næste 2 er lidt ulækkere af udseende!

På forhånd tak!

Torben

Jeg har lige... (Jeg har lige et par svampe - eller rettere 3 - som jeg er lidt i tvivl om og den første kommer her!
)
Foto: Torben Geertz
Kommentér

Michael Filtenborg
#1 postet d. 26-11-06 kl. 19:00. Emne: Jeg har lige...
kan du beskrive skælfarven???

Det er bare for at være helt sikker, for denen har træk fra begge, mn skællenes mængde og placering tyder på ægte for nu at tage dem.

Kommentér

Torben Geertz
#2 postet d. 26-11-06 kl. 19:10. Emne: Jeg har lige...
ØØØhhh, Skælfarven.... !?

Den er brun med mørke pletter

Jeg ved ikke hva' du tænker på, men jeg syn's den ligner Ægte, men den jeg uploadede igår var mere hvid i kanten - det har måske noget med alder at gøre!?

eg fandt rigtig mange og til min undren stod der mange af dem under graner, dog ikke denne!

Torben

Nu får du lige 2 mere!

Jeg har lige... (ØØØhhh, Skælfarven.... !?
Den er brun med mørke pletter ;-)

Jeg ved ikke hva
Kommentér

Torben Geertz
#3 postet d. 26-11-06 kl. 19:12. Emne: Jeg har lige...
- og så lige nr. 3 i rækken!

Det ser ud som om den har en kræft-knude, imens nr. 2 ser ud som om det er en kræft-knude!

Jeg har lige... (- og så lige nr. 3 i rækken!
Det ser ud som om den har en kræft-knude, imens nr. 2 ser ud som om de)
Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 postet d. 26-11-06 kl. 20:24. Emne: Jeg har lige...
Nr 2 gammel alm. bruskbold.

Nr 3 gammel kødporesvamp vil jeg mene, hvad sad den på.

Det er sgutte nemt at gætte svampe nu, hvor de er gamle og trætte og for det meste utypiske. Bvadrr.

Prøv på at finde små lækre østershatte e.lign. de er kommet frem nu, og dem kan du jo også spise.

Kommentér

Torben Geertz
#5 postet d. 26-11-06 kl. 20:34. Emne: Jeg har lige...
Ja, den bruskbold er der intet appetitlig ved..... adrrrr

, men den var ny for mig og ville jo godt vide hva' det var for en tingest

Den anden kødporesvamp sad på en gran-stub - de fleste i det område er godt rådne! Det er den der sidder ovenpå du mener er en gammel gut?

Tak for hjælpen!

Torben

Kommentér

Michael Filtenborg
#6 postet d. 26-11-06 kl. 20:47. Emne: Jeg har lige...
De pletter du hentyder til er skæl, og hvis ikke du har lagt mærke til at det er skæl og ikke pletter, ja så er det ægte. For havde det været mørk, ville du ikke have været i tvivl om at det var skæl!

Kommentér

Michael Filtenborg
#7 postet d. 26-11-06 kl. 20:50. Emne: Jeg har lige...
Det hvide i kanten er svøberester, og kan forsvinde med alderen, dog kan den kant blive siddende på længe hvis svampene vokser på beskyttede steder. Kanten er faktisk også forskellig på de forskellige arter af honningsvampe.

Kommentér

Torben Geertz
#8 postet d. 26-11-06 kl. 20:52. Emne: Jeg har lige...
De mørkebrune punkter på hatten er skæl og ikke bare pletter, men den har selfølgelig osse lidt lysebrune pletter!

Torben

Kommentér

Torben Geertz
#9 postet d. 26-11-06 kl. 20:57. Emne: Jeg har lige...
Michael, jeg syn's osse at stokken ikke er ens på den jeg uploadede igår og den her og du kan lige se hva' jeg mener!

Torben

Jeg har lige... (Michael, jeg syn
Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator