Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Tubæk Rasmussen
Hvilken rørsvamp under fyr og birk (Læst 2546 gange) Postet d. 05-08-11 kl. 23:25
Hej

Fandt denne i en flok under mine forældres æbletræ i dag.

Der er fyr og birk lige ved siden af.

Den er netstokket, blåner ved berøring af, og har overvejende røde rør med gul omkransning.

Det tætteste jeg selv kommer på er netstokket indigorørhat.

Er det det?

På forhånd tak

Peter

Hvilken rørsvamp under fyr og birk (Hej

Fandt denne i en flok under mine forældres æbletræ i dag.

Der er fyr og birk lige ved side)
Peter Tubæk Rasmussen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Peter Tubæk Rasmussen
#1 Kommentar postet d. 06-08-11 kl. 00:17. Emne: Hvilken rørsvamp under fyr og birk
Lægger lige et foto mere.

Er iøvrigt primært i tvivl om det er netstokket indigorørhat, fordi både hat og stok er lysere i forhold til dem jeg ellers finder.

/Peter

Hvilken rørsvamp under fyr og birk (Lægger lige et foto mere.

Er iøvrigt primært i tvivl om det er netstokket indigorørhat, fordi båd)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 06-08-11 kl. 08:42. Emne: Hvilken rørsvamp under fyr og birk
Hej Peter

Velkommen til F&N!

Trods dine noter kan jeg ud fra dine noter hverken be-, eller afkræfte det. Det ville være godt at se et nærbillede af stokken, vide hvor hurtigt kødets blånen går, om der er rødlige farver på rørene, samt kende den omtrentlige størrelse.

med venlig hilsen

Torbjørn Borgen

Besvar | Kommentér

Peter Tubæk Rasmussen
#3 Kommentar postet d. 07-08-11 kl. 11:27. Emne: Hvilken rørsvamp under fyr og birk
Jeps...

Her er et nærbillede af stokken.

Den største af dem er mellem 15 og 20 cm i diameter - men ellers ligger de på 10-15 cm i diameter.

Rørene er rødlige, men ved hatkanten er der en gul omkreds.

Blånen er vedvarende, men da jeg var dernede igår for at tage et par nye billeder, var der gået et døgns tid siden jeg havde trykket på rørene, og da var det aftaget lidt.

Hvilken rørsvamp under fyr og birk (Jeps...

Her er et nærbillede af stokken.

Den største af dem er mellem 15 og 20 cm i diameter -)
Besvar | Kommentér

Thomas Kehlet

Svaraktivitet:

(1191)
#4 Svar postet d. 08-08-11 kl. 21:26. Emne: Hvilken rørsvamp under fyr og birk
Det er Galde-Rørhat, de er meget talrige netop nu. - se linket HER Tjek evt. om smagen er skarp.

Vh. Thomas

Besvar | Kommentér

Peter Tubæk Rasmussen
#5 Kommentar postet d. 08-08-11 kl. 21:39. Emne: Hvilken rørsvamp under fyr og birk
Hej Thomas

Nope, jeg er temmelig sikker på det ikke er galderørhat - men derfor vil jeg da gerne lige cykle ned og foretage en prøvesmagning

Ifølge mine svampebøger bliver rørene hos galderørhat brunlige ved tryk. På dem hos mine forældre bliver de blå grænsende til sort.

Så jeg holder fortsat tråden åben.

/Peter

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#6 Svar postet d. 09-08-11 kl. 04:19. Emne: Hvilken rørsvamp under fyr og birk
Med din beskrivelse og fotos, især det seneste har jeg ingen indvendinger mod Netstokket Indigorørhat. Galde-rørhat har typisk gulbrun hat og stok, hvidlige siden lyserøde rør, samt et groft brunt net på stokken. Det er ikke alle der kan opfatte den bitre smag, og der findes efter sigende mildtsmagende former; men for de fleste vil blot et eks. kunne ødelægge en svamperet!

Netstokket Indigorørhat vokser gerne i haver hvor den bl.a. danner mykorrhiza med eg og birk.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#7 Svar postet d. 09-08-11 kl. 04:19. Emne: Hvilken rørsvamp under fyr og birk
Med din beskrivelse og fotos, især det seneste har jeg ingen indvendinger mod Netstokket Indigorørhat. Galde-rørhat har typisk gulbrun hat og stok, hvidlige siden lyserøde rør, samt et groft brunt net på stokken. Det er ikke alle der kan opfatte den bitre smag, og der findes efter sigende mildtsmagende former; men for de fleste vil blot et eks. kunne ødelægge en svamperet!

Netstokket Indigorørhat vokser gerne i haver hvor den bl.a. danner mykorrhiza med eg og birk.

mvh, Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Tubæk Rasmussen
#8 Kommentar postet d. 09-08-11 kl. 21:46. Emne: Hvilken rørsvamp under fyr og birk
Hej Torbjørn

Tak for svaret - nu er de blevet for gamle til at ryge i gryden, men næste år......

Er der en forklaring på den lyse variant? Jordbundsforhold eller lignende?

Og så synes jeg måske også de er lidt tidligt på den - men det skyldes nok den fugtige sommer?

/Peter

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator